Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
6 juli 2010 under Analys | kommentera

Kreativa näringar och export

Tobias Tobias

Kreativa näringar export var rubriken för seminariet som jag deltog i igår i Visby hos Företagarna — och det blev både underhållande och intressant, mycket tack vare moderatorn, Sydsvenskan-journalisten Thomas Frostberg, som ersätta panelmodellen med ett jurytänk.

Jag, Generators vd Johanna Skantze och Exportrådets vd, Ulf Berg, fick agera ”Idoljury” då två grupper kom med förslag på hur exporten för företag inom kulturella och kreativa näringar ska stärkas. Den ena gruppen bestod av Ewa Kumlin (vd Svensk Form), Carin Rodebjer (modedesigner och vd Rodebjer) och Henrik Toremark (stabschef hos kulturministern); jag gav dem en 4 i betyg. Den andra utgjordes av Hampus Jakobsson (grundare The Astonishing Tribe) och Luciano Astudillo (riksdagsledamot S); fina idéer men ändå bara en stark 3:a från mig.

Läs mer om förslagen som fördes fram på Företagarnas sajt.

Men före den diskussionen inledde jag med 15 minuter. Jag konstaterade att för tio år sedan — då jag aktivt började analysera de kreativa näringarna — hade inte Företagarna arrangerat ett sådant här seminarium. Då hade inte alla företagen i de här sektorerna synliggjorts, utan bilden av dem var ”kulturarbetare”. Jag träffade för övrigt Dogge idag. Han har haft företag sedan 15 års ålder.

Arbetet med att stärka exporten kan ske i tre olika faser:

1) I samband med exporten.

Exportmissioner, lokal närvaro, praktiskt (logistiskt, tullregler, hantering betalningar), förundersökningar/marknadsinformation.

2) Före exporten.

Det spelar ingen roll hur bra exportstöd som finns. Om företag eller kreatörer inte har intressanta produkter eller verk — då når man inte fram ändå. Jag jämförde med världens bästa tennisspelare nu, Rafael Nadal. Hans internationella framgångar beror förstås främst på kombinationen av talang och träning, även om Spaniens tennisförbund må ha stöttat hans första steg ut i världen. (Varför jag tog ett tennisexempel och inte från kulturvärlden? Det bara blev så. Jag blev mycket imponerad av Nadal under Wimbledon.)

Att endast sola sig i glansen då framgångarna finns där är alltså inte riktigt snyggt. Ett långsiktigt arbete måste finnas också.

3) Också locka hit

Att locka till sig företag och projekt, till exempel filmproduktioner, är också en form av export. Vi har tidigare skrivit om olika incitamentspaket inom filmen.

Vilka lyckas bäst? Några lärdomar:

– De som lyssnat på företagen och personerna och arbetat med specifika, inte generella, åtgärder (eftersom kreativa näringar består av sektorer och företag med mycket olika behov).
– Involvera flera aktörer. Inte isolerade insatser.
– Rejäla tag. Specialisering. (Sydkoreas dataspelsorganisation har  80 anställda, koordinerar 2.000 företag. Montreal satsar på dataspelskluster och erbjuder rabatter som inga arbetsgivaravgifter.)
– Export leder vägen till ny export. (Stieg Larssons böcker ligger på plats 1, 2 och 3 på Amazons bestsellerlista. Nu öppnar hans böcker vägen för andra svenska författare.)

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas