Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
16 mars 2010 under Noterat | kommentera

Bilden av det våldsamma och mörka Sverige

Tobias Tobias

Stieg Larsson, Camilla Läckberg och Håkan Nesser ska nu användas för att marknadsföra Sverige. Givetvis kan man se det som att det också är marknadsföring av ”svensk kultur”, men mer korrekt svar är snarare att denna kultur ska försöka locka turister och sätta strålkastarljuset på Sverige.

På samma sätt som man hänvisar till effekter av filmfinansiering och ofta nämner ”Sagan om ringen” och Nya Zeeland som exempel.

Inget konstigt med det. Varje kulturpolitiker pratar om kulturens betydelse för image och identitet. Hur jag hamnade i detta är kanske mer oväntat, men svenska ambassaden i Indien ringde och ville att jag prata med två indiska journalister som nu är på Sverigebesök.

Den ena av journalisterna konstaterade att han hade sju lager kläder på sig och sa att han främst var här för konstmuseernas skull (det var också hans första gång i Europa). Han undrade mest om kulturekonomi generellt: vad är detta för något och varför behövs det? Den andra diskuterade rätt intressant vad kriminalromanerna säger om Sverige, och om detta mörker och våld faktiskt är något som lockar. För så är det ju: bara för att en bild av ett land sprids behöver det inte vara en lockande bild.

Det är inga storbudgetprojekt på skattebetalarnas räkning, även om Nesser och kanske nån till flygs över till Indien för en mottagning på ambassaden i New Dehli. Ambassaden står också för flygbiljetterna och Svenska Institutet för program, hotell och representation (jag tog bara en kaffe…).

Stieg Larsson-böckerna eller -filmerna har inte släpps än i Indien så man vill helt enkelt ligga ett steg före och göra samma sak som man gjort med andra länder kring mode och annan typ av litteratur. Bra eller dåligt?

Rättvist, tycker jag. Eftersom detta är en typ av extrastöd som företag i andra sektorer brukar åtnjuta via ambassader, handelskammare och Exportrådet.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas