Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
22 mars 2010 under Noterat | kommentera

Rosa dagar – Pink är här

Emma Emma

Misstänker att dessa dagar är rätt rosa, eftersom Daniel Pink är på Sverigebesök för att lansera sin nya bok Drivkraft. Den överraskande sanningen om vad som motiverar oss Han besöker bland annat Handels – och jag hoppas att mina studenter går.

Jag hade gärna varit där själv. Daniel Pink är ju en av de där figurerna som ständigt cirkulerar i kulturekonomin, och som ofta används för att motivera att företagandet närmar och lär sig av konsten och kulturen. Mest känd är han kanske för sitt uttalande ”en MFA är den nya MBA:n”.

Hans senaste bok har jag bara bläddrat i. Det är spännande att han argumenterar för att pengar inte utgör en huvudsaklig drivkraft för oss som sysslar med s k ”kreativa yrken”. Det stämmer förstås, och intressant är också hans tes om att det som driver oss är självständighet, mästerskap och mening.

Jag tror alltså att boken är läsvärd i sin helhet, och många kommer säkert att älska den. Själv kommer jag nog att gilla innehållet, men ha lite svårare för formen. Jag har ju ofta det när det gäller (manliga) managementförfattare. Eller som Philip Delves Broughton träffsäkert beskriver typen i Wall Street Journal:

Daniel Pink is one of the more energetic members of the growing tribe of business writers-speakers-bloggers who, like the ubiquitous Malcolm Gladwell, plunder the work of economists, scientists and psychologists to attack well-established business assumptions. Mr. Pink is known for public presentations in which he delivers a consistently upbeat message: that the miserable age of 20th-century management is over, that the tyranny of organizational charts and spreadsheets is behind us, and that we are now entering more sun-splashed climes, where creativity flourishes and businesses treat employees as human beings, not machine parts. It is a message we would all love to believe.

Inte heller är budskapet så nytt som Pink kanske vill låta göra gällande, men trots allt är det både sant och viktigt och därför avslutar Philip Delves Broughton sin recension med:

Nonetheless, these lessons are worth repeating, and if more companies feel emboldened to follow Mr. Pink’s advice, then so much the better.

Så det är bara att gratulera alla som har möjlighet att lyssna till Daniel Pink i dag och i morgon! Och om inte, kan man ju alltid läsa boken. För även om formen kan vara irriterande, är onekligen budskapet intressant.

En kommentar
  1. Nielsén skriver:

    Spännande USA-besök!

    Men jag får åtminstone se Daniel Pink imorgon.

    Jag har ju kommit att få allt mindre svårt för medlen-helgar-målet-metoder, för att på något sätt ändå göra sig hörd i denna värld (samt överleva).

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas