Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
1 mars 2010 under Noterat | kommentera

NY BOK: Understanding Corporate Life

Emma Emma

Var och varannan dag ligger stora bruna paket med böcker i mitt postfack. Som kurs- och programansvarig blir jag fullkomligt överöst med böcker. Tyvärr är de sällan intressanta. Snarare är det slående hur mycket smörja som skrivs. 99% är ren skit.

Ett undantag brukar böckerna från engelska förlaget SAGE utgöra. SAGE är utan tvekan mitt favoritförlag; de ger ofta ut kvalitet. I dag låg till exempel Philip Hancock och André Spicers redigerade ”Understanding Corporate Life” i mitt fack, och jag kastade mig direkt över kapitlet om Estetik.

Ja, bara det faktum att det finns ett kapitel om estetik i en bok om organisationsteori är intressant. Det säger en hel del om utvecklingen av ämnet.

Sedan görs en kort, men rätt intressant, genomgång av några av de viktigaste tankarna:

  • att estetik är en viktig del av vardagslivet i organisationer;
  • att vi lever i en era av estetisering, precis som jag själv brukar tala om;
  • att det är ett nytt och framväxande fält inom organisationsteorin;
  • att konstteori och filosofi må utgöra en viktig grund för att förstå organisationer;
  • att ”management” alltid har setts som ett slags konst, men att idén ökat i styrka de senaste åren;
  • att det har skett en explosion av olika ”arts-based-training” liksom av andra typer av samarbeten mellan kultur och näringsliv;
  • att vi alltmer går från ytlig sponsring och konstsamlande till mer djupgående samarbeten, men att den verkliga förändringen snarare syns i estetiseringen;
  • att estetiken är viktigare än någonsin i vad som brukar kallas ”den expressiva organisationen”,
  • men också att den – liksom konsten – alltmer ställs i företagandets och kapitalismens tjänst, och därmed kan komma att förlora en del av sin kritiska kraft;
  • att det kanske handlar mer om kolonialisering än frigörelse och humanism, vilket ibland glöms bort i den mer populära diskursen;
  • att estetiseringen märks inte minst i synen på kroppen som ett slags varumärke eller, som det brukar kallas, ”aesthetic labor” (tack, det är precis det jag skriver om!);
  • att den ”estetiska ekonomin” bygger på ”staging value”,
  • och att estetiseringen också kan leda till en ”anaesthetization” – att vi helt enkelt blir bedövade.

Inga nyheter, med andra ord, men schysst sammanfattat och, som sagt var, kul att det finns med i en allmän lärobok om organisationsteori!

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas