Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
16 december 2009 under Samtal | kommentera

SAMTAL / Ett kulturekonomiskt decennium

red red

Boken “Noll Noll – decenniet som förändrade världen” sammanfattar det gångna decenniet utifrån 15 kapitel – många med kulturanknytning. Läs exempelvis Anders Mildner om internet, Salka Hallström Bornold om mode, Kristin Lundell om musik, Carolin Hainer om tv, Kjell Häglund om design, Annina Rabe om litteratur och Björn af Kleen om kändiskultur. Redaktörer är Anders Rydell, chefredaktör för Konstnären, och Tobias Nielsén.

En bok om 00-talet. Varför?
– Egentligen — säger Tobias Nielsén — ville vi snarare blicka framåt än bakåt, och det här blev ett bra sätt. De här 15 kapitlen väver tillsammans en bild av världen idag och vart den är på väg.

När du fått in och läst alla texterna var det något som överraskade dig?
– Det jag slogs av var hur mycket som har hänt de här åren, utan att vi egentligen reflekterat över det. På så sätt växte undertiteln “decenniet som förändrade världen” fram. Det vi såg var ett årtionde som var självupptaget, inåtblickande trots att världen samtidigt krympte genom tekniska hjälpmedel. Och trots att vi borde blivit klokare efter både finanskris och klimathot fortsatte vi som tidigare. Det var ett ganska girigt decennium ur det perspektivet.

Ur ett kulturekonomiskt perspektiv, hur sammanfattar du åren?NOLL NOLL (omslag 2)
– Vår bok kretsar ju mycket kring kultur: vi har kapitel om tv, musik, film, litteratur och mode. Och det är inte minst inom kultur- och medieområdena som det har skett väldigt stora förändringar. Hur medierna förändrats är uppenbart med nätet och nya sätt att kommunicera – något som inneburit svårigheter för befintliga mediehus, men stora möjligheter för enskilda att skapa och sprida det man gör. För kulturområdet har det skett två gigantiska förändringar: Dels har kulturen tagit större plats i samhället, världen har “kulturaliserats”: estetik, symboler och historier har blivit allt viktigare. Dels har den teknologiska utvecklingen lett till några strukturella skiften, inte minst inom musikområdet. Allt det här är bakgrunden att vi börjat prata om upplevelseindustrin och kultur- och kreativa näringar det här årtiondet.

Du kan köpa boken hos din lokala bokhandel liksom på nätet, t.ex. Adlibris och Bokus.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas