Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
21 september 2009 under Analys | kommentera

Den stora förändringen är riskfylld men modig

Tobias Tobias

I februari fick vi 900 sidor att gå igenom, men Kulturutredningens viktigaste drag kunde sammanfattas i tre punkter: nya kulturpolitiska mål, regionalisering och sammanslagning av myndigheter. Vi lärde oss också nya ord som aspektpolitik och portföljmodell.

I förmiddags kom resultatet – kulturpropositionen – och ministern Lena Adelsohn Liljeroth (M) tog sats med att det här var den största förändringen för kulturpolitiken på 35 år. Och vi fick höra om nya mål (som dock är ganska lika de gamla), regionalisering som ska genomföras, men inte mycket omorganisation. Det blev också lite annat. Sammantaget känns det som Kulturutredningen men utan vassa kanter och trögflytande omstruktureringar.

Jag gillar mycket och det var ett smart tal idag. Medvetet undvek kulturministern de ord som – ibland ofrivilligt – kommit att förknippas med den här regeringens kulturpolitik: nytta, aspekter, entreprenörskap, sponsring. Om de nämndes var i det i generella sammanhang eller av andra i efterföljande frågor.

I stället målades det stora projektet upp, nämligen att skapa en politik som utgår från att kulturen är större än kulturpolitiken, inte minst den statliga. Utredningens namn är ”Tid för kultur”. Bilden är att kultur har en given plats i dagens samhälle, och kanske är viktigare än någonsin. Men inte för att bli utnyttjad, utan att för att ta plats – och för att undvika missförstånd om vad som är viktigast trycker både propositionen och pressmeddelandet tidigt på: ”Grunden för kulturpolitiken är kulturens egenvärde.”

Igår och idag har det stormat kring livstidslönerna och det är jag lite förundrad över (hela förstasidan igår på SvD!). Kanske är det en viktig symbolfråga och om det är något som både utredningen saknade och propositionen saknar så är det att lyfta fram kulturskaparna. Med tanke på hur centrala de har varit i kulturpolitiken är det naturligt med många hård ord därifrån.

Jag är över huvud taget förvånad – och lite uttråkad – över särintressenas reaktioner, liksom att övriga media hänger upp på dem (brist på egen analysförmåga om ni frågar mig).

Talet målade upp en bild att det här handlar inte om enstaka sakfrågor främst, även om sådana inslag såklart finns. Bidrag som ska ses över och tas bort berör litteratur, kulturtidskrifter, statliga inkomstgarantier och Rikskonserter. Förändringar blir det för Riksarkivet (sammanhållande för sju landsarkiv) och Kungliga Biblioteket (som ska samordna folkbiblioteken). Nya inslag är Kulturbryggan (ersätter Framtidens kulturs uppgift) och en analysmyndighet.

Men framför allt ville kulturministern peka på kulturens stora roll i samhället. Kulturen är till för alla. Låt då också kulturpolitiken bli det. Låt oss påverka attityder och inleda och utveckla samarbeten. S.k. portföljmodellen är en konsekvens av den här synen.

Det kan tolkas som att regeringen vill släppa ifrån sig kulturpolitiken, antingen till regioner eller andra finansiärer. Det är riskfyllt. Faran är att det är få som tror på kulturens kraft och finansieringen minskar totalt sett. Möjligheten består i att fler faktiskt blir involverade, att kulturpolitiken kommer närmare de som berörs av den och att det blir en kulturrörelse på samma sätt som det finns en idrottsrörelse.

Inriktningen är helt i linje med vad EU-kommissionen förväntas komma fram till nästa år och hur många regioner och kommuner redan arbetar. Men för att bli bra krävs det att staten inte backar ur – tvärtom krävs en ännu mer aktiv roll för att bistå regioner och kommuner med kunskap, argument, finansiering och symbolhandlingar.

Även DN:s kulturchef Maria Schottenius kallar propositionen för ”ett högriskprojekt” (men förhåller sig bara till portföljmodellen och inte den bredare teckningen som ligger bakom den).

Men frågan om riskprojekt måste ställas mot vad det innebär att fortsätta som tidigare. Jag har tidigare predikat kulturpolitiken måste ta chansen att agera mer centralt i stället för att inte förskjuta sig ytterligare till periferin. Vilken nytta fyller all kontroll över sin sfär om den är liten och blir allt mindre – eller åtminstone, finns det inte ett värde att vara med i fler processer politiskt och på andra håll i samhället?

4 kommentarer
  1. embryo skriver:

    ”Kanske är det en viktig symbolfråga och om det är något som både utredningen saknade och propositionen saknar så är det att lyfta fram kulturskaparna.”

    Det där är riktigt riktigt lattjo (inte): ”om det är något som både utredningen saknade och propositionen saknar så är det att lyfta fram kulturskaparna.”

    Kulturarbetarna har ju av tradition alltid behandlats som något slags åsnor man kan dra omkring baklänges i svansen på manegen. Narrar. Gycklare. Sitt eller stå med mössan i hand och hoppas på en dusör.

    Att inte lyfta fram konstnärerna nu är så typiskt. Istället ska man skapa nya mellanhänder, kulturmäklare, och/eller göra kulturskaparna till entrepenörer (tänk om man inte ens har förmågan att bli entrepenör (vad gör egentligen en sån? har man blåtand och randig slips? måste man det?): att det är just därför man gör annat, att det är därför man lodade på hum och konstfack och filmlinjen och pluggade ströämnen och jobbade i kulvertar på sjukhus samtidigt som man spelade, skrev, målade: man vet inte varför men det är nåt som måste ut), och se till att det skapta är säljbart.

    /Dessutom blir man per automatik entrepenör (med allt administrativt jobb det innebär) när man väl har någon inkomst från sitt skapande och tvingas till att lära sig att sköta sitt lilla företag. Hur ska man – till slut – hinna skriva måla fotografera musicera göra skulpturer osv om man ska ägna sig åt självmarknadsföring och entrepenörskap? Och: det finns kurser hos upphovsmannaorganisationerna i deklarationskunskap o dyl, allaredan./

    Konst är så ohyggligt mer än en vara, en produkt som ska kunna säljas på en given marknad. Konst är genomlysning, analys, spegling, provokation, prövning, underhållning, missförstånd, misslyckanden, bredd och smalhet – allt blandat.

    Det måste finnas utrymme för den konst som verkar på utsidan och inte kan bli en lönsam produkt. Till detta dess långsamt verkande funktion: Ekelöfs debutsamling sålde inte många hundra ex – nu säljer han i tiotusental. Hade det gått bättre om han hade lärt sig entrepenörskap, eller beror det på att hans dikter var tidiga, nya, banbrytande och mötte motstånd innan de blev en del av vårt kulturarv?

    Nyss var upphovsrätten i ohyggligt blåsväder; en infam och ganska skicklig nätdebatt initierad av piratled gjorde att grunden till inkomst för konstnärer, musiker, författare skälvde. Jag vet inte om attacken mot upphovsrätten är över. Men om nu konsten ska bli än mer kommersialiserad, kan man ju fråga sig hur någon ska kunna tjäna ett enda korvöre på sitt jobb: inga inkomstgarantier, ingen inkomst från det man säljer. Kvar står konstnärer med väldiga kunskaper i hur man marknadsför sig på internet, medan allmänheten kan fildela deras alster gratis.

    Men men. Konsten överlever förstås allt. Konstnärerna också, eller inte. Stundom kom dusörerna från någon kung eller mentor. Stundom från staten. Konsten måste dock alltid – någonstans i sitt hjärta – stå absolut fri. Hamnar man i ett läge där kommersiella krafter fullständigt styr kulturen förlorar konsten sin frihet, sin auktoritet och sin trovärdighet. Eller vad sägs om reklampauser mellan kapitlen i kommande digitala episka verk?

  2. Emma Emma skriver:

    Intressant kommentar ovan. Sedan undrar jag, även om det är mindre viktigt, hur nytt det egentligen är att se kulturen som större än kulturpolitiken. Det gjorde man väl 1972/1974 också, om jag minns rätt.

  3. embryo skriver:

    ”Det gjorde man väl 1972/1974 också, om jag minns rätt.”

    Inte omöjligt att man gjorde det sisådär 500-600 f Kr också, när tragöder och komediförfattare samlades till agoner för att framföra sina alster; allt är ett spel för att (på ytan) blidka mammon, men egentligen för att gissla makten och nå in i människors (vanliga som ovanliga) hjärtan.

  4. Tobias H skriver:

    Jag skulle faktiskt säga att det är 1972/74 års kulturpolitik som sticker ut genom att inte uppfatta kulturen som bredare än kulturpolitiken. När man läser utredningen är det, åtminstone som jag läser den, rätt tydligt att man nästan aldrig nämner någon annan kultur än den konst som produceras med offentligt ekonomiskt stöd inom ramarna för kulturbudgeten (givetvis undantaget allt det mer eller mindre ideella arbete som både nu och då läggs ned av både amatörer och professionella). Det tidiga sjuttiotalets Litteraturutredning gick däremot in på annan kultur, men då handlade det om kjosklitteraturens bekämpande.

    Därmet inte sagt att inte många i början av sjuttiotalet hade en bredare kultursyn. Det här är nog snarare en egenskap hos kulturpolitiken än ett tidens tecken. Jag tror också att det är lätt att missa i efterhand. Lättast märker man det nog om man inte var med då men läser utredningen från pärm till pärm och ser vad det faktiskt står. Det har nog alltid funnits en tendens i kulturpolitiken att i breda ordalag tala om någonting som är mycket större än den egna sektorn för att sedan när det handlar om praktiska åtgärder helt hålla sig innom dess gränser. Det är både på gott och på ont. Men jag tror faktiskt att någonting har hänt, om än inte fullt så radikalt som det verkar i debatten.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas