Sommarens stora diskussioner i nätvärlden handlade om gratis som affärsmodell samt nätbolagen Spotify och Google.
Diskussionen om gratis fokuserade främst på om tidningarna ska kunna ta betalt, aktualiserad av mediegiganten Rupert Murdochs funderingar som landade i att det blir betalmodeller på samtliga nyhetersajter, till exempel The Times. Wired-redaktören Chris Andersons bok ”Free” släpptes också (och Malcolm Gladwell kritiserade).
Min spaning är att det kommer bli ännu mer om gratis i höst. Frågan om affärsmodeller börjar bli allt mer akut för många mediebolag och effekter på fler delar än musik- och filmbranschen kommer bli synliga, bland annat på bokbranschen. För egen del släpper mitt förlag i början av september essäboken ”Gratis? Om kvalitet, pengar och skapandets villkor”, som samlar olika perspektiv och förslag framåt.
Spotify och Google var både offer för attitydförändringar. Från att ha hyllats blev de plötsligt ifrågasatta. Om Spotify skriver jag i veckans analysbrev och en sammanfattning publiceras här på bloggen i början av nästa vecka.
Googlediskussionen fördes fram av kulturjournalisten Andreas Ekström, till vardags på Sydsvenskan men i somras krönikör på Expressen. Han ifrågasatte Googles makt och efterlyste de kritiska frågorna. (Bland annat föranledd av att Ted Valentins kartsajter stängdes av i våras. Häromveckan berättade även Rasmus Fleischer att Copyriot skickats iväg från sökmotorn.)
Google diskuterades också idag i P1 i programmet ”Nya vågen”, med Oivvio Polite och just Andreas Ekström.
Ekström är en stjärna idag i nätsfären – ofta kritiserad, men alltid debatterad av tunga nätröster. Det är få kultur- och mediedebattörer som har den ställningen. Han är som en modern Olof Lagercrantz på så sätt att en personlig moral finns märkbar som grund, till skillnad från hur de flesta (av oss; dock med Emma som undantag också) gör, resonerar som perspektivet vore objektivt.
Ekström skriver inledningskapitlet i boken ”Gratis?” (läs utdrag här). Hans tes är att mecenatkulturen kommer ta mark och belyser det genom att leta rätt på en av sin barndoms hjältar, en dataspelsprogrammerare.
Nedan en intervju som utgår från hans kapitel. Analysbrevets redaktör Johan Scheele intervjuar. Ursäkta ljudet. Vi har köpt både ny kamera och ny mikrofon nu. (PS. Jag är medveten om alla män i det här inlägget. Snedvridet blev det.)