Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
13 juni 2009 under Noterat | kommentera

IKEA?

Emma Emma

Känner mig ambivalent till Ikea på Liljevalchs – och verkar inte vara ensam om det. Stefan Eklund och Erica Trejs i Svenska Dagbladet; Bo Madestrand i Dagens Nyheter, alla konstaterar de att det är knepigt att Ikea har sponsrat och att det inte förekommer mycket till problematisering i utställningen. Men ingen går riktigt hårt åt hela idén.

Det är i sig intressant. Det säger en del om hur tidsandan har svängt. Minns till exempel Ikea på Kulturhuset och Sony på Moderna, och vilket liv det blev då.

I dag präglas bemötandet av just AMBIVALENS.

Man kan undra hur det kommer att se ut om tio år. Kommer vi då helt att acceptera att storföretag betalar för att ställa ut sina produkter på offentliga kulturinstitutioner? Eller slår pendeln tillbaka?

Själv har jag inte sett utställningen, och har faktiskt ingen större lust att göra det heller. Ikeas historia har man ju hört till leda, i alla fall om man som jag arbetar i handelsmiljö där hyllningarna till företaget aldrig upphör. Ikea och Ingvar är och förblir företagandets IKONER, och det är väl en av anledningarna till att det inte känns särskilt spännande med en utställning som inte problematiserar detta faktum.

Dessutom är jag inget fan av deras produkter, utan tänkte senast i går – när min enda kvarvarande Ikea-bokhylla gick sönder i flytten – att målsättningen är att inte en enda till pryl eller pinal från Ikea ska komma in i nya lägenheten.

Jag gillar nämligen KVALITET, och tycker att Ikea har bidragit till att förstöra kvalitetstänket i samhället; att de har varit med och skapat en slit- och slängmentalitet, som på sikt är förödande.

Till förra lägenheten gjorde jag missen att köpa ovan nämnda bokhylla, en soffa och ett par sängar. Drygt fem år senare har alltihop gått sönder. Det är ju inte klokt!

Jag jämför till exempel med mina föräldrar som köpte hela sitt möblemang när de gifte sig för drygt femtio år sedan – och det håller än!

Vart tog kvaliteten vägen i vårt samhälle? När blev det fult att tänka i termer av kvalitet – och varför? Är det för att kvalitet ses som något uteslutande och elitistiskt? Varför tog till exempel Kulturutredningen bort kvalitetsmålet?

För mig handlar kvalitet alldeles uppenbart om BESTÄNDIGHET, och det är den som alltför ofta saknas i fallet Ikea.

Jag tror dessutom att Ikea, med flera, har bidragit till att skapa ett ekonomiskt feltänk; fått oss att tro att det är viktigt att kunna köpa billigt NU, när det i själva verket är priset över tiden som betyder något. Jag skulle vilja se vad det egentligen kostar samhällsekonomiskt, särskilt om man tar hänsyn till miljöaspekterna.

PS För en diskussion om kvalitet och beständighet, läs förresten Dan Jönssons krönika:

När jag som kritiker bedömer kvaliteten hos ett konstnärligt arbete frågar jag mig alltså inte främst: Är detta kul? Känns detta aktuellt? Utan: Kommer detta att betyda något om femtio år? Om fem? Om några veckor?

Det är frågan.

En reaktionär fråga, säger någon. Men tänk en gång till. Att ställa frågan om ett verks beständighet är inte att vända sig mot det förflutna, utan mot framtiden: Kommer det här att förändra något?

3 kommentarer
  1. Erik Jennische skriver:

    Men är det ändå inte bra förmätet att tro att man kan säga något om ett verks värde om 50 år?

    Och tänk så förfärligt att behöva ha samma möbler från dagen man gifter sig och resten av livet. Iaf om man har betalt så mycket att man inte har råd att köpa nya. Utrymmet för improvisation blir litet. Och därmed kan man ge sig den på att kvalieten på det man köper blir låg, förutom möjligtvis i materialen och hantverket.

    I slutändan är det ändå det improviserade, utforskande och ifrågasättande som har beständig konstnärlig kvalitet.

  2. Emma Emma skriver:

    Det är klart att ingen kan, men det är en intressant ambition. Och självklart kan det vara det improviserade, utforskande och ifrågasättande som är beständigt.

    Sedan är jag inte så säker på att det är så förfärligt att ha samma möbler hela livet. Jag tror till exempel att mina föräldrar prioriterar andra saker, som konst, kultur, resor och mat, framför prylar.

    Ett annat alternativ, som jag själv praktiserar, är att nästan uteslutande köpa begagnat. Både kläder och möbler. Och de håller! Till skillnad från Ikeas saker, som alltför ofta är skräp.

    Jag kan faktiskt inte förstå hur ett företag som producerar så mycket av så dålig kvalitet kan få så mycket positiv uppmärksamhet.

  3. Erik skriver:

    Man ska förstås köpa de möbler man vill, eller låta bli.

    Det var ditt resonemang om att det var dåligt med billiga möbler som jag vände mig emot. Just det billiga gör det ju möjligt att utforska vad man faktiskt tycker är kvalitet, i alla fall vad gäller formen.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas