Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
23 maj 2009 under Inblick | kommentera

Trent Reznor och framtidens musikbransch

Tobias Tobias

Här är ett föredrag om en fallstudie som lyfter fram – hör och häpna – en framgångsrik affärsmodell i musikbranschen. Det handlar om hur Trent Reznor (Nine Inch Nails) har arbetat för att hantera minskad skivförsäljning och ökad illegal fildelning.

Nine Inch Nails släpper sitt material gratis på sin sajt, men erbjuder sedan olika möjligheter för köp, till exempel limiterade utgåvor. Mycket handlar om att skapa en relation med fansen.

4 kommentarer
  1. Gillar verkligen tänket kring CtW+RtB=$$$. Mike Masnick har även utvecklat den presentationen och inkluderat även några exempel från indievärlden http://vimeo.com/4244922 (avslutar riktigt bra ;-))

  2. Peter skriver:

    Ska bli intressant att se den längre versionen för det som saknas i denna är just det som Martin omnämner, exempel från indievärlden (vad man nu menar med det).

    Men ska jag kommentera på det jag sett hittills är detta mest kuriosa, inte en tillämpbar affärsmodell av stor skala. Den fungerar just eftersom den appliceras på en redan erkänd och världskänd artist men en stor fan-kultur.

    Dessutom tror jag att den funkar just eftersom den är ny, och den bygger på flera saker som gör att den inte kan bestå.

    Den bygger dels på utanförskap. Det ligger jäkligt rätt i tiden att vända ”skivbolaget” ryggen för att gaina status som artist. Trent gör som han vill och det blir lite coolt. Alla nedladdare i den yngre generationen känner att han står på deras sida mot de utsugande skivbolagen som stämmer folk till höger och vänster och bara bryr sig om pengar. Men när allt fler artister gör samma sak så förlorar det med nödvändighet nyhetens behag. Dessutom, om fler skulle anamma modellen så tror jag de konkurrerar om samma publik. Jag tror inte att folk kommer dubblera sin musikbudget. Den fungerar eftersom den är den enda i sitt slag. Återigen, när fler anammar den så förlorar den sin exklusivitet och när lyssnarna har fler artister som ”ger” bort sin musik och säljer mervärdet så kommer modellen inte längre hålla.

    Bara lite snabba reaktioner sådär. Jag kommer säkert ändra uppfattning, det gör jag alltid.

  3. Tobias skriver:

    Men kloka synpunkter! Även om det finns mycket att lära av det här och andra ofta framhållna exempel, så bygger de inte sällan på nyhetsvärde och redan etablerade artister.

    Som jag skrev här:
    http://kulturekonomi.se/2009/04/24/exklusivt-for-pirate-bay/
    ”Vi kan inte låta undantagen stå som regel när vi funderar över hållbara modeller framåt.”

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas