Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
24 mars 2009 under Samtal | kommentera

Roger Wallis: "Vad jag bara ville säga"

Tobias Tobias

Det var inte meningen att skapa tuppfäktning här på bloggen. ”Det Roger Wallis gjorde under rättegången var ett grovt felsteg”, sa Lars Rixon på United Stage i ett samtal som jag hade med honom.

Men Rixons poäng handlade främst om de faror som ligger i att betrakta livebranschen som en outtömlig guldgruva. I stället, menade han, finns stora svårigheter och utmaningar – och skivbolagen är naiva om de tror att de enkelt kan roffa åt sig en del av den här kakan.

Varför Roger Wallis, professor emeritus på KTH, hamnade i skottgluggen berodde på hans framträdande i Pirate Bay-rättegången häromveckan. Han har kommit att bli en symbol. För vissa är han en hjälte som står upp mot Hollywood, vilket lett till att han och hans fru fått blommor för 54.000 kronor från hela världen efter rättegången. För andra – är min tolkning – verkar han vara en person som använder sin auktoritet till att vifta bort de problem som musikbranschen står inför.

Jag ringde upp Roger Wallis för att få hans bild. För den som läsa mer kan också kika på de sammanställda resultaten från forskningsprojektet Music Lessons: musiclessons-dl8b.

– Det som jag utgått från är några enkla beräkningar utifrån uppgifter från STIM. Vad som händer nu efter finanskrisen är det ingen som vet. Jag har studerat en sektor som vuxit ständigt från 2003 till 2007. Det som jag var mest intresserad av var är hur det går för för artister och upphovsmän, inte för bolagen.

Ja, ni talar om något olika saker. Du pratar om varifrån artisterna får sina pengar och han är inne på livebolagens perspektiv?

– Vad jag bara ville säga är att av varje hundralapp i biljettintäkter så är den relativa andelen som artisten och upphovsmän får större jämfört med skivförsäljningen. Artisterna och upphovsmännen får ungefär hälften av vad en biljett kostar. Jämför med en skiva på 200 kronor då de får 5-10 kronor. Det är inte konstigt att en massa kända artister ger mer konserter nu. De går dit pengarna finns.

– Vad gäller den andra hälften av biljettpriset, det som livebolagen kan arbeta med, kan jag tänka mig att kraven har ökat. Och bolagen kan inte höja biljettpriserna hur mycket som helst.

När tror du att musikbranschen har landat i nya strukturer, då det igen blir mer fokus på musik än teknik och juridik?

– Jag är mycket förvånad att det har tagit så lång tid. Man såg det första misstaget då Napster stängdes. Tänk om man i stället gjort det lagligt och kunna ha centrala register; perfekt för att veta vad som delas! Det värsta med Pirate Bay-rättegången är att i stället för att göra den här typen av tjänster lagliga så öppnar det upp för ännu mer anonyma tjänster. Det är såklart det bästa man göra för de som är kriminella.

– Det här illustrerar en annan sak i forskningen. Ibland kan man få fram vissa svar, men i efterskott upptäcker man att frågorna var fel och då blir svaren irrelevanta. Länge såg vi alla möjliga resultat när det gäller relationer mellan minskad skivförsäljning och fildelning. Men man ställde inte frågor som handlade om vad man annars gör med sina pengar, till exempel går på konserter.

Vilken fråga är relevant idag?

– Frågan om fildelning som ansvarig för minskad cd-försäljning är fullständigt irrelevant. Vi har ett stort teknikskifte som pågår nu. På samma sätt som vi övergick från LP- till cd-skivor eller ännu tidigare, från självspelande piano till den cylinder som blev grammofonspelaren. Man kan aldrig stoppa stora teknikskiften.

– Den relevanta frågan just nu, eftersom det är ett faktum att fildelning finns, är hur vi får ett betalningssystem som är schysst och demokratiskt. Förändringen är inte större än när vi fick radio. Då började man med att förbjuda, men skapade sedan ett licensieringssystem som blev en bra intäktskälla för artister och även bolag. Historien upprepar sig – det är inte så dramatiskt egentligen. Men det har blivit dramtiskt då stora skivbolag jagar individer när de inte kan stoppa teknologin.

Vad tittar du nu på i din forskning?

– De stora frågorna… alla direktiv från EU som inte stämmer överens med varandra. Det om e-handel handlar om vikten att komma igång med nya affärer, men hindras av det om upphovsrätt. Dessutom hänger integritetsfrågorna i luften. Vi ser också ett jättestort problem i konkurrenslagstiftningen. Idag kan samma koncern ha väldigt stor makt över marknaden då samma koncern både sitter på skivbolag och musikförlag. Från KTH har vi lagt fram ett förslag till EU-kommissionen, men de sa att de saknade verktyg för att göra något åt det.

Du har fått blommor för 40.000 kronor efter rättegången. (Läs om bakgrunden här.) Hur känns det?

– 54.000 kronor är det uppe i nu faktiskt. Det finns något oerhört intressant i det. Inom två timmar kan man sätta upp en sajt och om intresse finns och om man erbjuder pålitliga betalningssystem och länkar ihop det med ett fungerande logistiskt system som Interflora, så kan den lilla blomhandeln på Lidingö där jag bor leverera 80-90 buketter nästan direkt. Dessutom är blommorna från hela världen… Japan, Ryssland, Kanada.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas