Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
23 mars 2009 under Analys | kommentera

Hur man ska ta betalt? (Återbesökt)

Tobias Tobias

Om innehåll går mot gratis blir frågan hur man ska ta betalt. Annonsfinansiering är en möjlighet som lyfts fram.

För tre år sedan lanserades SpiralFrog och utpekades då som något för framtiden: en annonsfinansierad musiktjänst – lyssna så mycket du vill, men du måste ta del av annonser.

Tjänsten har dragits med några hinder från början, såsom att enbart två av majorbolagen valde att samarbeta och SpiralFrog blev aldrig tillgänglig i Europa, men beskrevs ändå för ett år sedan som den tredje största legala musiktjänsten på internet.

Nu stängs tjänsten ner. Utan förvarning, bara tyst och stilla, medan tillgångarna beslagtas. Endast ett kort tag sedan den likaså annonsfinansierade tjänsten Ruckus stängdes ner.

Och apropå Spotify, som vi diskuterat tidigare. Jag talade med en artist i förra veckan och han trodde på ”spotifyiga lösningar” framåt, men inte att just Spotify skulle överleva: ”Annonsfinansierad musik funkar inte.” Exemplen med SpiralFrog och Ruckus ger honom rätt, även om Spotify är en långt mer användarvänlig tjänst.

Hur ser tjänsterna är givetvis en viktig dimension av hur väl tjänsterna lyckas. Imeem, för att ta ytterligare ett exempel på en annonsfinanserad tjänst som hyllas från flera håll, har 100 miljoner användare i månaden. Det är ju inte heller så att MySpace är uträknat.

Frågan om framtidens tjänst för innehåll lever vidare. För det här handlar såklart inte bara om hur musik ska säljas, utan även om böcker och film och annat lagrat innehåll.

3 kommentarer
  1. Emma Emma skriver:

    Har de där tjänsterna – till skillnad från Spotify, som fått massvis av publicitet – inte missat något i marknadsföringen? De känns …. lite anonyma. Eller är det bara jag som är gammal?

  2. Joe Buck skriver:

    Apropå Spotify kan det vara värt att notera att tjänsten bara delvis är annonsfinansierad. En stor del av intäkterna (på sikt) kommer att vara premiumbetalande användare.

    Sedan kan man också ifrågasätta din källas prognos utifrån rena siffror. Spotify gick på fem månader från några 100 användare till över en miljon. Och utvecklingen fortsätter. Spotify är en dundersuccé, vilket man knappast kan säga om de nu nedlagda tjänsterna du nämner. Med miljontals avändare blir intäktsmöjligheterna oändligt många fler.

    Till sist kan det också vara värt att poängtera Spotifygrundarnas bakgrund inom Internetreklam; en utav dem gjorde sin förmögenhet när man sålde Tradedoubler. Jag hyser därför goda förhoppningar om att de faktiskt vet vad de håller på med.

  3. Tobias skriver:

    Emma: De tjänsterna nådde ju aldrig Europa. Men SpiralFrog var väldigt uppmärksammat i musikbranschen. Dock: främst INNAN tjänsten släpptes. (Helt enligt nextopia-tesen.)

    Joe: Som dina siffror antyder och som jag också skriver så är Spotify en mycket bättre tjänst. Och visst är Spotify bara delvis annonsfinansierad, men det var den delen jag tog upp här. Dessutom känner jag mig ibland som den enda som betalar för premium (utan reklam) varje månad. Jag har noterat hur många som hackar sig förbi och som trots allt står ut med reklamen eller väljer dagspass vid väl valda tillfällen. Vet du hur många som betalar, procentuellt?

    Sedan tror jag att Spotify, med de pengarna som de har bakom sig, kommer finnas kvar länge till. Men frågan är, återigen, kommer den annonsfinansierade intäktsmodellen fungera?

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas