Om innehåll går mot gratis blir frågan hur man ska ta betalt. Annonsfinansiering är en möjlighet som lyfts fram.
För tre år sedan lanserades SpiralFrog och utpekades då som något för framtiden: en annonsfinansierad musiktjänst – lyssna så mycket du vill, men du måste ta del av annonser.
Tjänsten har dragits med några hinder från början, såsom att enbart två av majorbolagen valde att samarbeta och SpiralFrog blev aldrig tillgänglig i Europa, men beskrevs ändå för ett år sedan som den tredje största legala musiktjänsten på internet.
Nu stängs tjänsten ner. Utan förvarning, bara tyst och stilla, medan tillgångarna beslagtas. Endast ett kort tag sedan den likaså annonsfinansierade tjänsten Ruckus stängdes ner.
Och apropå Spotify, som vi diskuterat tidigare. Jag talade med en artist i förra veckan och han trodde på ”spotifyiga lösningar” framåt, men inte att just Spotify skulle överleva: ”Annonsfinansierad musik funkar inte.” Exemplen med SpiralFrog och Ruckus ger honom rätt, även om Spotify är en långt mer användarvänlig tjänst.
Hur ser tjänsterna är givetvis en viktig dimension av hur väl tjänsterna lyckas. Imeem, för att ta ytterligare ett exempel på en annonsfinanserad tjänst som hyllas från flera håll, har 100 miljoner användare i månaden. Det är ju inte heller så att MySpace är uträknat.
Frågan om framtidens tjänst för innehåll lever vidare. För det här handlar såklart inte bara om hur musik ska säljas, utan även om böcker och film och annat lagrat innehåll.