Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
13 februari 2009 under Samtal | kommentera

Konstmässor i Stockholm

Tobias Tobias

Konstmässan Market och dess olydliga syskon Supermarket arrangeras i helgen i Stockholm. Vi har kikat lite närmare på Market, som med växtvärk utökar med fem gallerier sedan förra året på samma yta. Market är inne på sitt fjärde år, sedan starten på Konstakademien, och är sedan två år ett aktiebolag.

Min medarbetare Anton Waern ställde några frågor till Sofia Bertilsson, vd för Market.

Har Market blivit en institution redan efter fyra års verksamhet?
– Jag känner att vi har blivit ett viktigt inslag på den nordiska konstscenen, även med ett stort internationellt intresse. I år har vi också ett internationellt ”Collector’s program” där samlare från hela Europa kommer hit, men även mycket från de nordiska länderna.

Vad är nytt för Market i år?

– Dels en avdelning för unga gallerier som heter ”Market emerging” och det är ju jättespännande att se vad som händer på den unga nordiska konstscenen som är väldigt dynamisk. Där har vi gallerierna Belenius och Nordin från Stockholm, Lautom från Oslo och Larm Galleri från Köpenhamn. Vi har även ett skulpturprojekt som heter ”Market at large” där gallerier kan ansöka om att visa stora projekt, insprängda i arkitekturen på Konstakademien.

Konstmässan i Kista har ju ställts in i år, känner du att det är Market (och Supermarket) som konkurrerat ut den?
- Vi har ju inte samma publik, så att säga, eller har samma kunder i form av gallerier. Vi har väldigt olika typer av gallerier. Vi jobbar ju med en ganska liten grupp nordiska gallerier, i år endast 32 stycken och ganska exklusiva gallerier. Där har ju Kistamässan varit betydligt bredare, så vi har ju inte samma deltagare.

2 kommentarer
  1. Robert Stasinski skriver:

    Två intressanta fenomen: elitkonsthandlarna (Market) och de kämpande gallerierna (s-Market), de senare som i många fall bara försöker efterlikna de tidigare. Salongen och De Refuserades Salong, kan man nästan likna upplägget.

    Vill tipsa om det nya fenomenet från Helsinki Universitet: Konstteori + management = master’s degree. en utbilding jag välkomnar, MEN enbart om det ökar kunskapen om konstproduktion och reception hos näringlivet OCH konstvärldens kunskap om ekonomi

    länk: http://www.helsinki.fi/atcm/

  2. Emma Stenström Emma Stenström skriver:

    Robert, den där utbildningen måste vi hålla koll på! Jag tycker ändå att det låter väldigt intressant och jag hörde just att min kollega Ronald undervisar på den. Han lät positiv.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas