Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
21 januari 2009 under Noterat | kommentera

Återblick 2008

Tobias Tobias

Det är aldrig försent att stanna upp och fundera utifrån vad som har hänt. Så till slut – en återblick om vad som hände 2008.

I fjolårets sammanställning skrev vi att det var lätt att konstatera att det hänt mycket inom fältet kulturekonomi. Det gäller kanske i ännu högre grad för 2008.

Några punkter som vi minns – och längst ner om 2009:

  • Årets ord: kulturentreprenör. Både på Kulturekonomi.se och i svensk kulturpolitisk debatt generellt. Dessutom fick entreprenörerna Johan Staël von Holstein och Jan Åman ta plats i styrelsen för Statens kulturråd, men båda lämnade plötsligt.
  • Upplevelse blev årets julklapp. En finanskris knackade på dörren och rusade in, men vi hade hunnit köpa på oss så mycket prylar så att det – ironiskt nog – bara fanns upplevelser kvar att ge bort. För kulturen och upplevelseindustrin var denna dubbningen hur som helst positiv.
  • Kulturbudgeten fokuserades på museer och en uppräkning av scenarbetarnas löner. Dessutom, apropå årets ord, ”en särskild satsning för att stimulera entreprenörskap och företagande inom kultursektorn med ökad samverkan mellan kulturområdet och näringslivet” – om nu 13 miljoner räcker för att få kallas satsning.
  • Musikbranschen har forsatt diskutera högljutt om upphovsrätt, nedladdning och nya affärsmodeller. Under tiden smög svenska Spotify igång och blev höstens stora musiksnackis – större än någon artist. Spotify är en tjänst som innebär att man över internet kan lyssna på musik gratis – och lagligt.
  • Rapporten ”KulturSverige 2009 ” från SweCult släpptes. Närmare 500 sidor trendanalyser, probleminventeringar och en omfattande statistisk beskrivning av kulturområdet med internationella jämförelser från ledande forskare och experter.
  • Damien Hirst skrämde slag på konsntvärlden när han gick förbi gallerierna och sålde nya verkt dirakt på Sotheby’s i London. Det blev succé. 223 nyproducerade verk inbringade en bit över 1,2 miljarder kronor. ”Banks fall over, art triumphs”, som en besökare på auktionen konstaterade.
  • Den emotsedda rapporten ”Creative Britain” släpptes – det brittiska kulturdepartementets nya giv i sin satsning på kreativa näringarna vilken påbörjades 1997. Den stora skillnaden märks i retoriken: från kreativa näringar till kreativa ekonomin, det vill säga från några branscher till hela samhället.
  • FN släppte rapportenCreative Economy Report” som tack vare sin tunga avsändare och genomarbetade upplägg kommer bli refererad till i många länder. Inte minst i u-länder. Förutom definitioner diskuteras bland annat möjligheter och hot, inte minst i förhållande till upphovsrätt och maktförhållanden i produktionskedjan. Tobias medverkade med några svenska fallbeskrivningar, bland annat om Ikea.
  • I våras pratades det om kultursponsring, till exempel apropå att en privatfinansierad Pinocchio restes i Borås.
  • Finanskrisen lämnade inte heller kulturen i fred. På kulturekonomi försökte vi reda ut ett och annat. Se här, här eller varför inte här.
  • Nya sektorer som gärna kallar sig kultur knackar allt oftare på dörren. Ett sådant exempel är datorspel. Frankrike erbjuder exempelvis skattelättnader på 20 procent av produktionskostnaderna för spel med ”kulturellt innehåll”. I Sverige delade kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth ut pris till ”Årets svenska spel”.
  • Det krävs mod och styrka att gå först. KK-stiftelsen visade upp sin satsning på uppleveleseindustrin i en vandringutställning med namnet ”Kapitel ett”.
  • Någon kulturutredning blev det ju inte 2008 – men det betydde inte att det stormade kring själva utredningsarbetet under året.
  • I väntan på den stora kulturutredningen kom i stället en skuggutredning från kultursektorn – en stor samling realistiska och orealistiska förslag som svar på vad man menade var en avsaknad av en aktiv kulturpolitik. Alla förslag på frågan: ”Hur ska Sverige bli ett världsledande kulturland?
  • Diskussionens vågor gick höga när det gällde illegal fildelning och upphovsrätt – vilket tyvärr ledde till en ganska usel debatt, där de olika sidorna pratade om olika saker.
  • Den rörliga bild-revolutionen fortsatte. Tittande på korta klipp på internet växte med 45% under året.
  • Upplevelseindustrin och ”kreativt företagande” är fortfarande hett från offentligt perspektiv. Både från höger och vänster. I början av året kom ITPS kunskapsöversikt om upplevelseindustrin och kreativa näringarna. Förslagen var i princip två. Bilda en arbetsgrupp över departementsgränserna och se över statistiken.
  • De begynnande hårda tiderna drabbar inte alla. I slutet av december fick Stockholmsregionen 120 miljoner i EU-stöd, däribland projektet Creative Business Region Stockholm. 36,6 miljoner kronor gick till ”konstnärligt campus” i Umeå från Baltics donationsstiftelse, och satsningen Moving Media Southern Sweden tog fart med 24 miljoner kronor i finansiering.
  • KK-stiftelsens bok ”FUNK” av Tobias Nielsén översattes till engelska och fick namnet ERIBA. Den släpptes på World Cultural Economic Forum i New Orleans, USA, av en svensk delegation med Putte Svensson, Rockparty i Hultsfred, och en av personerna bakom FUNK-modellen.
  • Hur ska man lyckas med att driva kulturhus? En fråga som var på tapeten både i Stockholm och Luleå. I Vara kunde man i alla fall med nya  mätmetoder hämtade från miljöekonomin konstadera att värdet för varaborna av det nya konserthuset översteg de kommunala bidraget på 4 miljoner kronor.
  • Vid sidan av allt annat som pågick var Emma på besök i Kanada – ett land som ligger både i framkant och bakvattnet när det gäller kultur. Tobias skickade bland annat sommarkort från Siena. Här hemma beskrev Emma vardagen som kulturekonom och Tobias hur han är formad av sin uppväxts kulturkonsumtion.

Framåt för 2009? Några korta nedslag:

Kulturutredningen presenteras 12 februari och räkna med en intensiv diskussion just då. Men håller den i sig? Det beror på vad som presenteras.

Rättegången mot The Pirate Bay i februari innebär att förra årets hetaste kulturfråga – upphovsrätten – hamnar i fokus igen. Tunga kulturpolitiska milstolpar är annars i höst regeringens public service-proposition och filmutredningen. I Europa är det kreativitetens och innovationernas år – och i höst blir Sverige ordförandeland. Hur kommer det märkas?

Det och mycket annat kommer vi fortsätta bevaka och diskutera här.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas