Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
16 januari 2009 under Noterat | kommentera

Kreativitetens villkor då fler vill vara med

Tobias Tobias

Jag sitter och skriver om ”kreativitens villkor” för kultursektorn. En traditionell tanke stannar vid att man begränsar resonemanget till villkor för de professionella, exempelvis enligt inlägget nedan om konstnärers lön.

Men nu pågår en förändring där allt fler vänjer sig vid att vara aktiva medaktörer. En ny generation växer upp med insikten att det som släpps eller visas bara är en startpunkt. Man vill vara med och göra, och göra om. Vi har vant oss vid begrepp som användargenererat innehåll, bloggar och sajter som youtube och facebook.

Ska ”Generation Göra” (som Alf Rehn kallar den; hans bok är för övrigt omskriven på Copyriot idag) släppas in i kulturpolitiken? Bör planering av ”kreativitetens villkor” inkludera dessa också?

En kulturpolitik måste balansera mellan två val. Antingen kan den släppa in fler och fånga upp den här amatörvågen. Eller så kan den arbeta för att markera gränsen mellan amatörer och professionella och satsa på de senare.

Det beror på vad man tycker vad man tycker är viktigast: eget skapande/egen medverkan för så många som möjligt eller en hög nivå på resultaten (av några få). Visst, det hänger ihop, men det är ändå en skiljelinje.

Har vi i Sverige inte gjort båda två, med både studieförbund och institutioner? Kan vi inte göra det framåt? Kanske, men jag inbillar mig att studieförbunden måste förändras radikalt då. Dessutom är det alltid ett enkelt svar att allt ska få plats och nu menar jag att den nya amatörvågen både växer starkt och inte fångas upp av befintliga strukturer. Och vi vet… det handlar alltid om prioriteringar.

Kanske behöver amatörerna inte fångas upp – de sköter sig själva och är nöjda med det. Jag funderar utifrån Annika Norlins (Hello Saferide, Säkert) framtidsvision som jag tycker är mycket fascinerande. Även den apropå inlägget nedan om konstnärslöner och personliga val.

”Generationen under oss, sjuttio-åttiotalisternas barn, tycker att vi är slöa och såsiga. (…) De vill inte jobba med konst. De är hantverkare, sjuksköterska, bankman. Riktiga jobb. På fritiden gör de musik som de själva spelar in hemma på datorn.  Någon målar tavlor som man kan sätta upp på väggen via projektor, om man får lust. En tredje gör filmer hemma och klipper dem själva. Det finns lite olika dataprogram som kan mäta värdet i konstnärligheten. Om man får ett lågt värde på sin låt gör man en ny.

2030 finns kulturen överallt, den är större och viktigare än någonsin, och den är fri och tillgänglig och kostar inga pengar. (Så är det, de som trodde att de skulle kunna arbeta som musiker eller som filmare eller konstnärer har för länge sedan gett upp och skaffat sig vanliga yrken.) Konsten är  ett sätt att umgås och att använda andra hjärnhalvan och inget där någon är bättre än någon annan. Kulturen är inte något man betraktar och analyserar utan något var och en av oss håller på med, inte för att få bekräftelse utan för att göra.”

4 kommentarer
  1. Malinka skriver:

    Ooooh, det där är kinkigt =0)

    Jag gillar tanken på att ha ett samhälle där kultur är jättestort och utövas av alla. Det skulle vara väldigt trevligt såtillvida att alla gör det. Sen finns det såklart en baksida med det också – men den går att diskutera och ser nog olika ut för olika människor. För min del består baksidan av att om alla gör, så finns risken att det blir ointressant. Kommer någon att kunna utmärka sig, kommer konsten och kulturen att ha nån slags allmänintresse eller hur blir det!? Och hur ska man lära sig att utöva all denna kultur?

    Jag vet inte jag, det är en jätteintressant men också rätt svår fråga. Det känns som att man skulle kunna blanda in en hel rad olika ämnen i det; ekonomi, estetik, personligt värde och personlig utveckling.. you name it! Man kunde kanske säga att både den professionella kulturen OCH amatörkulturen behövs, men då är vi ju tillbaka där vi började…

  2. Tobias skriver:

    Men frågan är just: ointressant för vem? Inte för personen som själv är igång. Dock tror jag att vi är många som samtidigt vill ha kvar det där fantastiska, det där som inspirerar, utmanar och ruckar vår befintliga världsbild. Men kanske kan man få det också om man själv är medproducent, ihop med andra som är mycket duktiga på något.

  3. Malinka skriver:

    Definitivt. Jag har märkt en tendens hos mig själv att jag jobbar betydligt bättre om jag gör det tillsammans med andra – och det jag gör blir ofta bättre då. Men det är inte riktigt samma sak som att samarbeta med amatörer (låter jag elak om jag säger så?).

    Det skumma är ju också att jag undrar vad som skulle hända om samma diskussion fanns inom exempelvis medicin. Tänk om alla börja fuska i medicin; diagnosticera sig själva, medicinera sig själva.. vart skulle den vetenskapen och kunskapen ta vägen, och vilket värde skulle den få? Jag vet att det är en långsökt parallell att dra, och konsekvenserna av något sådant ser ju onekligen väldigt annorlunda ut.. Eller för att ta ett annat exempel; bristen på utbildade lärare, och hur det påverkar skolelevernas kunskapsnivå.

    För övrigt; en del av Annika Norlins vision, detta med att konstnärerna valt att skaffa ”riktiga” jobb.. det skrämmer mig faktiskt litegrand. Jag förstår helt klart tanken med det, men tanken på att inte kunna ägna mig åt det jag älskar mest och faktiskt är bäst på.. usch! Jag vet inte varför man inte skulle kalla konstnärsyrket/kulturarbete för ett ”riktigt” jobb..?

  4. En liten tant skriver:

    Intressant diskussion. Såsom varande mer kulturkonsument än kulturproducent tycker jag att det faktiskt är viktigt att skilja på ”alla-kan-göra” för sin egen skull och professionellt utförd/framförd kultur som ger något mer till andra än bara till utövarna själva.
    Intämmer därför i medicinliknelsen här ovan.

    ”alla-kan-göra” är ett viktigt inslag i skolan,omsorgen (t.ex. för utvecklingsstörda), äldreomsorgen och hobbyverksamhet eftersom bild- och ordskapande, musikutövande stimulerar våra sinnen, utvecklar oss som människor.

    Men det räcker inte att hänvisa kulturen till att vara en faktor för personlig utveckling. Vi måste även ta del av kulturupplevelser som ges till oss av professionella utövare som är bättre än oss alla på de de gör. Detta för att få tanken att lyfta, sinnet att vidgas av upplevelser som jag själv som amatör inte förmår framställa. Därför är det viktigt för oss alla att säkerställa möjligheterna för professionella utövare att leva på sin konst. Det ska naturligtvis också ses som riktiga jobb.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas