Elisabeth på vår närbesläktade, och läsvärda, blogg Konsten och kulturen, gör en intressant iakttagelse:
På Kulturrådets ansökningsblankett finns en gemensam post för ”Intäkter från sponsring/donationer”. Som om sponsring och donationer vore samma sak.
Precis som Elisabeth påpekar är det förstås idiotiskt ur lagstiftningssynpunkt, eftersom sponsring är avdragsgill, så länge den betraktas som en marknadsföringskostnad – och inte som just en donation.
Det sista man vill är därför att dessa två saker blandas samman – och det är ju inte helt lyckat att myndigheten på området, Kulturrådet, själva gör det.
Ur forskningssynpunkt blir jag också upprörd, eftersom jag vill kunna se hur stor respektive del är. I Storbritannien är till exempel donationerna mycket större än sponsringen, och sådant är inte helt oviktigt att veta.
Det borde för övrigt ligga i Kulturrådets intresse, eftersom de faktiskt också har följande uppdrag:
”Kulturrådet ansvarar för den officiella statistiken inom kulturområdet och har i uppdrag att bidra till att den kulturpolitiskt relevanta forskningen stärks och utvecklas.”