Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
31 augusti 2008 under Noterat | kommentera

Nyttig läsning: 1972-års kulturutredning

Emma Emma

I dessa kulturutredningstider kan det vara bra att gå tillbaka. Häromdagen tog jag en sväng förbi Stockholms vackra stadsbibliotek och bläddrade lite i 1972-års kulturutredning, d v s den som ledde fram till 1974-års statliga kulturpolitik.

Det var nyttig läsning. Jag märkte inte minst hur många, inklusive jag själv, har en tendens att förvanska vad som egentligen står om till exempel kommersialism och privat kulturverksamhet.

Ordagrant står det att: ”kommersiell kulturproduktion och kulturverksamhet är ofta inte inriktad på att åstadkomma mångsidighet och jämn fördelning”.  Det är också precis där som de menar att staten bör gripa in: för att säkra mångsidigheten och få till en jämnare fördelning. Inte annars

I övrigt verkar 1972-års kulturutredning inte alls speciellt negativa till privat driven kulturverksamhet, som de också menar dominerar kultursektorn.

Det finns också likheter mellan dagens och gårdagens utredning såtillvida att båda pratar om vikten av att bredda kulturen och arbeta tillsammans med andra politikområden.

Skillnaden ligger mest i tron på olika sorters lösningar. På 1970-talet dominerar tron på de organisatoriska lösningarna, på institutionerna. Och lösningen på kulturarbetarnas försörjningsproblem är förstås att skapa ”fler fasta arbetstillfällen”. Det kommer knappast dagens kulturutredning att föreslå.

Här märker man att tidsandan verkligen har svängt, från institutioner till nätverk och ”federationer”, från fasta arbetstillfällen till flexibla egenföretagare, s k ”entreprenörer”.

Jag undrar vad som händer om ytterligare trettio år. Vad är det vi hyllar då? Har pendeln svängt tillbaka eller åt något helt annat håll?

5 kommentarer
  1. gudmundson skriver:

    Jo, kanske var det så. Men ett av de kulturpolitiska mål som fastställdes av Riksdagen 1974 talar om att motverka (som det citeras i Wikipedia):

    * kulturpolitiken skall motverka kommersialismens negativa verkningar inom kulturområdet

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_kulturpolitik

  2. Emma Emma skriver:

    Absolut. Och det finns ju t o m kvar och citeras flitigt, bland annat av mig.

    Men det som jag tyckte var slående, i min något snabba genomläsning, var att det så tydligt var kopplat till just mångsidighet och jämn fördelning; och inte allmänt till något slags skräck för kommersialism.

    Även om jag personligen inte är helt säker på att mångsidigheten i alla lägen skadas av kommersialism. Jag tycker – inte minst i en global värld – att man också kan se exempel på raka motsatsen, där inte minst det nischade kommersiella skapar en massa mångfald à la Long Tail.

  3. gudmundson skriver:

    En konsekvens av denna 1974 års kultursyn beskrev jag i en text om Stockholms gamla diskotekslegend Sydney Onayemi. Han motarbetades av lokalpolitikerna just med hänvisning till att hans verksamhet var ett hot mot kulturen.

    —–

    Han startade diskoteket Big brother 1972 och drev senare 1984 och Confetti. Stockholms klubbscen och Sveriges musikliv hade inte sett ut som det gör utan honom.

    Han kallas The hardworking dj med all rätt. Det var inget lätt jobb han gjorde. En svart man som drev diskotek var inte välkomnad av alla läger.

    Kjell E Johanson, chef för socialförvaltningens fritidsavdelning i Stockholm, var en av alla dem som bekämpade Sydneys diskotek. Han utvecklade sin syn i Dagens Nyheter (17/2-1978): ”Vår egen kultur utarmas och hederliga och nödvändiga dygder som sparsamhet och arbetsamhet slås ut. Diskoteken motverkar eget aktivt skapande bland ungdomar och serverar dyrköpt och färdigtuggad kultur.”

    Johanson var, om nu någon tvivlar, tungviktare i det som i dag heter vänsterpartiet. Han utredde om diskoteken verkligen var lämpliga ungdomsmiljöer.

    ”Min kritiska inställning till dem utgår från de kulturpolitiska mål som riksdagen fastställde våren 1974. I dem sägs bland annat att vi måste motverka kommersialismens negativa verkningar inom kulturområdet. Vi menar att diskokulturen profiterar på ungdomens behov av dans, gemenskap och nöjen.”

    Att Onayemi och Big brother kunde tillföra samhället något verkar man inte ha reflekterat över. Klubbkulturen sågs som nedskräpning.

    ——

    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1467467.svd

  4. Tobias skriver:

    Per, det är en fenomenal historia, den där med Sydney. Jag länkade till din text när jag själv skrev:
    http://kulturekonomi.se/2008/05/09/381

    Apropå målen från 1972 års utredning så har jag fått berättat för mig att det inte var meningen från början att de skulle fungera så för sig själva, vara så betonade.

    Men så har det onekligen blivit, inte minst med det om att motverka kommersialismens negativa verkningar.

    Idag skulle man kunna lägga till — för att spinna vidare på Emmas kommentar — att kulturen också ska använda sig av marknadens möjligheter.

  5. Charlott Neuhauser skriver:

    ”Kommersialismens negativa verkningar” kan även läsas på det sätt att det underförstått innebär att kommersialismen även faktiskt har positiva verkningar. Finns det förresten något område i samhället/ekonomin där ”kommersialismen” får verka helt fritt? Det finns väl alltid regler för handel och hur man får driva näringsverksamhet?

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas