Vad som driver människor, företag och samhället framåt är jakten på det nästa. Vi har gjort det för att överleva. Nu gör vi det för att bli lyckligare.
Snabbare och ökad konsumtion medför att vi bryr oss allt mindre om produkterna – när vi har köpt dem. Däremot bryr vi oss desto mer före köpet. Vi surfar runt på hemsidor, läsar pryltidningar, snackar med vänner – allt för att hitta Den Nästa Grejen. När vi har köpt den är det snart något annat som är nästa grej.
Det är tesen i en bok om ”förväntningssamhället”, eller om ”Nextopia”, en av de böcker som jag jobbat med i år och som mitt förlag Volante ger ut i början av oktober.
Författare är Micael Dahlén, forskare på Handelshögskolan och det här inlägget är givetvis i linje med bokens innehåll: att skapa förväntningar. Liksom hans blogg. Boken och bloggen är ett resultat av forskning i så vitt skilda discipliner som evolutionsbiologi, socialpsykologi, epidemiologi, nationalekonomi och företagsekonomi. Läs mer i intervjun i Svenska Dagbladet för några månader sedan.
Utvecklingen är onekligen också en konsekvens av att flera produkter är laddade med innehåll och symboler och därmed mer utsatta för modesvängningar och beroende av hype. En hit är bara en hit ett tag – det är själva definitionen. Stort genomslag, men du har bara scenen ett kort tag (om det inte blir en ”klassiker” förstås).
På så sätt börjar hela ekonomin bli en kulturekonomi.
Men även det kan man planera för, genom att lova uppföljare. Flera exempel hämtar Dahlén från film- och tv-branscherna. Bland annat varför tv-serien ”Lost” började med framåtblickar i stället för bakåtblickar.
2 oktober blir det lanseringsevent på Södra Teatern. Dagen efter släpps boken.