Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
23 juni 2008 under Noterat | kommentera

"Framgång mäts inte enbart i försäljningssiffror"

Tobias Tobias

”Att det går att ljuga med statistik vet vi alla men att vår nationalscen skulle vara skurkaktigare än andra teatrar betvivlar jag.” Det skriver idag i DN Elisabeth Lindfors som var marknadschef på Stockholms stadsteater 1982-2004.

Det är en intressant artikel, som fortsätter diskussionen i DN om Dramatens beläggning och fribiljetter. Vi har tidigare diskuterat den även här på bloggen (både kring kulturstatistik, 1 och 2, samt kring bilden av chefen, 3).

Elisabeth Lindfors belyser kontrasten mellan publik framgång och konstnärligt utmanande med några historiska anedkdoter (”När Upsala stadsteater introducerade Samuel Beckett i Sverige med ”I väntan på Godot” hade man 25 procents beläggning.”)

Hon ger också sin syn på vilka mått som är mest intressanta:

”Om man ändå vill (i konstnärliga sammanhang mäta framgång enbart i försäljningssiffror), och förutsätter att teatrarna både är stolta över egna föreställningar och vill förnya pub­liken, är en metod att titta på det totala antalet människor som ser en produktion jämfört med snittintäkt (till exempel om den har setts av 6 000 personer med en snittintäkt på 100 kr eller av 3 000 personer med en snittintäkt på 200 kr).

En djupare analys än den Dagens Nyheter kunnat prestera vore att man tittar på biljettförsäljning i förhållande till kvalitet; pjäsval, angelägenhetsgrad och skådespeleri. Det är svårt och kräver både noggrann analys och eftertanke…”

Hon avslutar med några ord som vi får ta med oss in i sommaren och fundera över:

”Analysen om vart teatern är på väg i en tid där det mesta räknas i kronor och ören saknas emellertid fortfarande.”

 

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas