Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
16 juni 2008 under Analys, Noterat | kommentera

Branschsamling i upplevelseindustrin

Tobias Tobias

Behöver en bransch hjälp om den inte själv ber om den?

Det är en relevant fråga apropå de kreativa näringarna eller upplevelseindustrin. Branscherna som ryms under de här paraplybegreppen har var för sig – och ibland gemensamt – jobbat hårt för vissa sakfrågor som bokmoms och upphovsrätt. Men tillsammans har de sällan samlats. Trots det har de fått stå sida vid sida, uppställda i statistik och i rapporter genomförda på uppdrag av offentliga aktörer i mängder av länder.

Omogna branscher som inte haft tid att förstå sitt eget bästa för att arbeta branschstrategiskt, har varit en förklaring som jag själv och andra givit. En annan är att det faktiskt har varit svårt att hitta tydliga och centrala frågor för att locka till det engagemang som krävs för att en ”branschorganisation” bildas.

För egen del har jag sett dels kopplingen till både kultur- och näringspolitik som gemensam – och att den kopplingen så länge har förbisetts; dels att så många av individerna arbetar i gemensamma system som inte låter sig begränsas till en enstaka bransch. På samma sätt som i kultursektorn generellt.

Nätverket för upplevelseindustrin arbetar vidare med att samla branscherna och på onsdag arrangeras Creativity Now på Södra Teatern i Stockholm. Det blir en eftermiddag med samtal som följer i samma spår som konferensen i New York, arrangerad av magasinet Tokion.

Den intressanta vinkeln är att – i stället för som det brukar vara: snack med ett gäng representanter från offentlig sektor och några forskare eller analytiker (däribland jag själv) – så är det artister, konstnärer och designers som får ta plats på scenen.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas