Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
28 maj 2008 under Noterat | kommentera

Våren 2008 = ett datorspel

Tobias Tobias

Varje tid har sina verk.

1981 var det för många en ”Indiana Jones”-film. 2008 kommer det inte vara en ”Indiana Jones”-film, även om den ligger i topp på filmlistan och drog in 269 miljoner dollar under premiärhelgen totalt i världen.

Våren 2008 kommer för vissa – i Sverige – i stället definieras av Lars Noréns dagbok, men för långt fler handlar den i stället om datorspelet ”Grand Theft Auto IV”.

Spelet sålde för 310 miljoner dollar första dagen och kontinuerligt trillar nya försäljningsrekord in. Prognosen är 12 miljoner sålda spel i år. Nästan i paritet att under ett år komma upp i samma liga som dundersuccéerna i skivväg med exempelvis Michael Jackson (26 miljoner ex) och The Beatles (19 miljoner ex av två album).

I Sverige var reklamkampanjen för spelet inte så framträdande, men jag hörde från New York att där har ingen produkt varit i närheten av samma mängd affischer på stan. I Sverige var dock en sak tydlig: högsta betyg i alla stora tidningar och med förstasidor på kulturbilagorna.

Jag har bara sett småglimtar av spelet och man kan tycka vad man vill om våldsfixeringen. Den är åtminstone inte värre än i Oscarbelönade och överallt hyllade filmen ”No country for old men”.

Lekfullheten och hantverket är hur som helst bländande och jag är oerhört nyfiken på utvecklingen av datorspel som genre. Även på hur vi kommer se framöver på kopplingen av datorspel till kultursfären, inklusive kulturpolitiken, vilken drivits rätt hårt i Sverige. Jag tror att vi kommer se på datorspel på samma sätt som vi gör på film – business ibland, konst ibland, ”nyttigt” ibland, och ofta en blandning.

5 kommentarer
  1. Emma Emma skriver:

    Jag tycker att det ska bli spännande att följa genusfrågan i spelfallet.

    För att spel ska bli som film, inte minst kulturpolitiskt, krävs det kanske att kvinnor får en större roll både i produktionen (som ju är ruggigt mansdominerad) och i konsumtionen. Eller?

  2. Tobias skriver:

    DN skriver idag om just detta (”Tjejer mot strömmen”). Intressant är att många av ”tyckarna” som släppts fram är tjejer.

    Funderar på om jämnare fördelning är ett kulturpolitiskt krav. Men när film blev kulturpolitik — då gissar jag att det var kusligt likt hur det är inom datorspel idag.

    Så var börjar man?

  3. Johan skriver:

    Jag jobbar själv på en av de stora spelföretagen i Sverige. För dessa behövs knappast stöd i form av kulturpolitik. Utländska investerare står på kö för att starta projekt just nu.

    Därför är det som du skriver mest business mindre konst, vilket förklarar stigma branchen lever med. Produkterna vi gör sorteras av många in i samma kategori som leksaker. Många försök har gjort för att göra seriösa spel för vuxna (jag tror inte jag räknar in GTA4 i den kategorin) men det är knappast något som uppmärksammats utanför de insatta grupperna, med undantag för en och annan skandal. Titta bara på problemet man har med att skildra sex.

    Så för att svara på din fråga om var man börjar tror jag först man måste förstå att branchen fortfarande är i sin linda. Vi de flesta uttryck från andra konstformer (film). Det första steget är att hitta vår egen form och därigenom utforska alla de känslor och ämnen som litteratur, musik och film redan har gjort, men denna gång är det du som styr handlingen!

  4. Johan skriver:

    Ledsen, videon jag länkade till hade visst försvunnit, här den på riktigt.

  5. Tobias skriver:

    Johan, jag håller med. Onekligen en bit kvar innan datorspel har hittat sitt eget konstnärliga uttryck.

    Roligt men samtidigt tänkvärt klipp.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas