Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
8 maj 2008 under Noterat | kommentera

Ny designlärobok

Emma Emma

Apropå Konstfacks debatt om designvärldens beslutsfattare lördag 17 maj, har Ulla Johansson och Lisbeth Svengren Holm kommit ut med läroboken ”Möten kring design. Om relationer, teknik och marknadsföring”.

Fördelarna med boken är många. Själv gillar jag framför allt den lättlästa introduktionen till olika teorier på området design och ekonomi, liksom författarnas egen analys, som innehåller en mängd intressanta iakttagelser och perspektiv, inte minst om och på relationerna mellan olika yrkesgrupper.

Däremellan återfinns fem långa fallstudier om hur olika företag arbetar med design. Personligen tyckte jag att de var lite väl detaljerade och långrandiga, men det tycker jag nästan alltid om alla fallstudier. Det enda som verkligen fångade min uppmärksamhet var BabyBjörns historia, som visade sig vara både fascinerande och mänsklig.

Fast sådant är förstås en smaksak. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om andra tycker att de konkreta exemplen är bokens främsta bidrag.

Bland det mest intressanta – och skrämmande – är annars att design och marknadsföring visar sig vara, rent ut sagt, uselt integrerade i alla de undersökta företagen, utom just BabyBjörn.

Det, om något, pekar på behovet av en sådan här bok!

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas