Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
29 april 2008 under Noterat | kommentera

HALLÅ! Varför behövs du, Popjuristen?

Tobias Tobias

Det kommer inte bli lätt. Däremot roligt.Det säger Andreas Wendén om sitt nya företag Popjuristen, baserat i Malmö. Målet är att till en lägre kostnad hjälpa populärkulturella kreatörer i juridiska frågor.

Hur och varför, undrade vi:

VARFÖR BEHÖVS DITT FÖRETAG?

Jag tror att mitt företag behövs för att det finns många kreatörer som behöver juridisk hjälp men varken har råd eller vågar vända sig till en vanlig juristbyrå. De behöver någon som förstår vad de menar när de frågar om det är bra att deras låt ligger uppe på Discobelle, om Woodwood är en bra förebild inom mode eller vilken procentsats de ska ta för försäljning via nätet.

Först tänkte jag inrikta mig enbart gentemot musiker, artister och skivbolag. Sedan insåg jag att jag borde bredda kundkretsen efter att ha läst en artikel i tidningen ODD. Artikeln beskrev situationen för svenska modeskapare, att de får allt större ansvar för sin verksamhet utan egentligen veta så mycket om varken juridik eller ekonomi.

Sedan får man inte glömma bort att mina kunder i framtiden kanske kommer vara de stora etablerade aktörerna.

KOMMER DU VARA BILLIGARE ÄN EN TRADITIONELL ADVOKATBYRÅ?

Jag kommer inte ta lika mycket betalt som en vanlig jursitbyrå. Det innebär dock inte att jag jobbar gratis. Givetvis vill jag kunna leva på det här.

HUR TAR DU BETALT?

Det kommer jag avgöra ifrån fall till fall. Ibland timarvode, ibland fast summa, beroende på vem kunden är.

VAD HAR DU SJÄLV FÖR ERFARENHET AV KULTUROMRÅDET?

Jag var under flera års tid involverad i den nu nedlagda ideella kulturföreningen Brus, som gav ut en gratis tidning om modern elektronisk musik samt arrangerade fester, konserter och klubbar. Min roll var skribent, arrangör och ansvarig utgivare. För vårt arbete fick vi bla Hultfreds Eldsjälsstipendium. Nuförtiden är jag med och driver skivbolaget 24:Hours. Jag har även varit med och startat det kulturella nätverket/föreläsningsgrejen Pecha Kucha i Malmö där olika kreatörer får presentera sin alster under korta snabba presentationer.

MÅSTE MAN HA ERFARENHET AV KULTURVERKSAMHETER SJÄLV FÖR ATT BLI BRA RÅDGIVARE I KULTUREN?

Jag tror det. Man kan läsa sig till många saker men har man praktiskt jobbat inom ett område har man kunskaper det inte går att läsa sig till. Detta gäller ju inom alla områden.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas