Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
28 april 2008 under Noterat | kommentera

Bergman som marknadsförare

Tobias Tobias

Om Lars Norén själv ger ut sina dagboksanteckningar, har Mikael Timm gått igenom Ingmar Bergmans anteckningar och mer därtill och har skrivit den första stora biografin över Bergmans liv. Boken recenseras i tidningarna idag.

I DN:s recension påpekar Maria Schottenius några intressanta kulturekonomiska poänger. De är väl värda att lägga på minnet som exempel på effekten av att kunna kombinera kultur och ekonomi.

Trots att Bergman onekligen byggde sitt konstnärskap på självupptagenhet – apropå Emmas senaste inlägg nedan – så var han ändå klarsynt nog att förstå att andra människor också hade behov, som han behövde ta hänsyn till för att nå ut.

Mikael Timm poängterar att Bergman redan från början hade en praktiskt tänkande sida. Han ville ha fulla salonger och hade en dramaturgisk affärsnäsa. Från unga år var han marknadsmedveten och tänkte slugt och strategiskt kring annonsering, vip-inbjudningar och biljettförsäljning. Han vet när det krävs en komedi, för att muntra upp finansiärerna, och när han kan slå till med en svart historia, som ”Nattvardsgästerna”.

När han, 38 år gammal sätter upp ”Per Gynt” i Malmö med Max von Sydow, 28 år, tar han reda på när lokaltågen går, så att publiken skulle hinna med sista tåget.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas