Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
14 mars 2008 under Noterat | kommentera

Varför gratis är framtidens affärsmodell

Tobias Tobias

Efter succén med boken och idén ”Long Tail” – hur försäljningen förändras av globaliseringen och internet: i stället för en hitdriven underhållningsekonomi säljs mindre av mer – presenteras nu nästa bok från Chris Anderson. Det sker i magasinet som han är chefredaktör för, amerikanska Wired.

Titeln på artikeln är ”Free! Why $0.00 Is the Future of Business” och kompletteras med en video med författaren. Han har levt som han lärt och redan tidigare släppt smakprov (liksom titel) på sin blogg om the long tail. Även ”Long Tail” släpptes som en artikel i Wired 2004.

Jag tror inte att nya boken (och idén) kommer få lika stort genomslag. Mest för att den inte har en wow-faktor, utan snarare: det här visste vi väl redan? Till exempel så stakade Carl Shapiro och Hal Varian ut liknande tankar i ”Information Rules” för tio år sedan. Skillnaden är snarare att Chris Anderson har fler exempel att visa upp: att ta betalt för något annat än kärnprodukten sker numera på allt från flyg till, såklart, alla gratistidningar (på webben eller inte).

Dessutom kommer Chris Anderson inte ha lämnat in sitt manus förrän i slutet av det här året, och boken lär därmed inte komma förrän tidigast våren 2009. Har vi inte hunnit dra vidare då, på jakt efter nästa idé?

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas