Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
11 mars 2008 under Noterat | kommentera

Ny avhandling (igen)

Emma Emma

Det väller ut doktorsavhandlingar som tangerar ämnet kulturekonomi från Handels. I fredags disputerade Marjana Johansson på ett nätt liten doktorsavhandling med titeln ”Engaging Resources for Cultural Events”.

141 sidor på den mest välklingande avhandlingsengelska jag någonsin har stött på – och delvis ett nytt sätt att se på resurser och resursgenerering, estetik och organisationer med ett slut. Intelligent, intellektuellt och intressant.

Direkt efter disputationen ska jag erkänna att jag inte var riktigt lika positiv. Snarare ledsen. Jag hade, dumt nog, frågat vilka råd författaren – som trots allt ägnat flera år åt att studera kulturfestivaler – kunde ge mig om jag ville ordna en festival, det vill säga vilka praktiska implikationer avhandlingen hade.

Sådant ska man inte fråga om.

Jag bemöttes av: ”… du vill att jag ska vara normativ (ha, ha, ha)… något slags konsult (ha, ha, ha)”. Och sedan skrattade hela auditoriet.

Till slut fick jag i alla fall svaret att man som festivalarrangör kanske borde tänka på förankringen.

Det var allt.

Det kändes lite … platt.

Fast nu, när jag har läst avhandlingen, är jag inte längre ledsen. Det är en bra avhandling och, banal och ytlig som jag är, kan jag lätt se hur jag själv kan dra en massa praktiska lärdomar av den.

Även om jag inte vet om jag vågar.

PS Och så glömmer du väl inte att läsa Linda Portnoffs avhandling som kom tidigare i år? Även om jag varken är redovisare eller särskilt intresserad av musikbranschen, tycker jag att den är oerhört bra – och användbar.

4 kommentarer
  1. Tobias skriver:

    Generellt kan jag inte förstå varför man inte kan ställa en fråga till en person uppenbarligen är kunnig i ett ämne. Det är väl bättre att den personen är normativ än andra?

    Jag talar från egen erfarenhet. När man jobbar inom media uttalar man sig ofta om saker man inte alls har kunskap om. Medan de som har kunskap är tysta eller talar för slutna rum.

    Men om en sån här fråga dock inte hör hemma på en disputation – det är väl en annan sak kanske.

    Hur som helst, varför är det så tror du att kulturen i allt högre grad har blivit föremål för empiri på Handelshögskolan, till exempel? Och är det inte egentligen bara på en sektion (din), med undantag från Linda Portnoff?

  2. Emma Emma skriver:

    Jag tycker mig se kulturen dyka upp på flera sektioner. Det finns fler än Linda på redovisningen, det finns flera inom ekonomisk psykologi, det finns åtminstone en nationalekonom. Några av marknadsförarna tangerar ämnet liksom flera av entreprenörskapsforskarna, och vi är helt riktigt ett antal på min sektion. Men sammantaget är vi numera ganska många (ca 15) och hyfsat spridda.

    Det finns flera anledningar. Självklart det faktum att kulturen och kulturnäringarna utgör en allt viktigare sektor inom ekonomi. Liksom att ”vanligt” näringsliv i allt högre utsträckning sysslar med immateriella värden. Ja, allt det där jag brukar prata om…

    Säkert spelade dessutom vårt gamla Flowprogram en viss roll, vi fick trots allt ut femton doktorsavhandlingar – och sådant är viktigt. Det skolade en hel generation och gjorde det legitimt att syssla med kultur som ekonom.

    Och, sist men inte minst, intresset från studenter. Jag tror kultur/medier ligger högt upp på listan vad man vill syssla med efter examen i dag – så självklart behövs det forskare och lärare på fältet.

    Det kanske finns fler anledningar, men de här är några av de jag kan komma på innan morgonkaffet.

  3. Tobias skriver:

    Intressant, jag bara undrade. (Och jag glömde fler på redovisningen.)

  4. Johan A skriver:

    Hej och tackar för många kloka ord på denna blogg.
    Portnoffs avhandling är mkt väl skriven och man får nog säga att hon är initierad i vissa delar av musiklivet. I andra mer ”kommersiella” genres har dynamiken och de ekonomiska intressena styrts över från Musikarrangörer till mer Eventbolagsaktiga producenter, detta finns det mig veterligen inga avhandlingar om, och det är väldigt konstigt då väldigt många musiker och kulturarbetare får en rätt stor del av sin inkomst från såna projekt, julshower, musikaler etc.

    MVH Johan Ahlin

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas