Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
26 februari 2008 under Noterat | kommentera

Orsak och verkan (om design)

Tobias Tobias

Vad tycker Sveriges företag om design? På vilket sätt använder de design?

Jag vet svaret nu, efter några intensiva dagar med datakörningar. Senare i vår vet ni också det.

Vi har låtit intervjua nästan 1.000 företag, och i 70 procent av fallet är det vd:arna som har svarat.

En klurighet vad gäller orsakssamband är det mellan design och lönsamhet. Går företag som använder design bättre?

Forskare har under långt tid försökt se vad som skapar framgång och ingen har lyckat hittills – eller snarare: vi har fått en mängd olika svar. Jag kan avslöja att inte heller jag kommer lyckas den här gången. För det finns såklart inte en förklaring vad som bidrar till framgång generellt sett.

Om man går ner på varje bransch blir ändå träffsäkerheten något större, så i morgon ska jag inleda jobbet att isolera varje bransch och se om de som arbetar med design strategiskt går bättre än genomsnittet i varje bransch.

Jakten på orsak och verkan går vidare.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas