Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
26 februari 2008 under Noterat | kommentera

Lundells drivkraft

Tobias Tobias

Mest fascinerande var att läsa om Lundells långa – men så beslutsamma väg – mot framgång.

Det har gått en månad sedan jag läste klart Måns Ivarssons Ulf Lundell-biografi i tre delar och det är den passagen i början som jag märker att jag funderar vidare på. Den första boken är överlägset bäst.

Utan ett sådant driv som Lundell hade – att vilja skapa – ingen som tar kulturen vidare och inget bränsle till kulturnäringarna.

I en passage beskrivs när dåvarande flickvännen Maria-Pia Boëthius kommer hem till Ulf Lundell för första gången. Nästan tom lägenhet. I köket stinker det av disk. Han är flitig kund på pantbanken och skuldsatt till vänner. Det är 1975.

”Hon har aldrig mött någon som är så övertygad om sin egen kommande framgång som han. Med hennes hjälp tränar han på hur han ska bete sig i intervjuer. Han drivs av ett mycket starkt revanchbegär gentemot föräldrar, lärare och andra som inte trott på honom.”

Flera gånger tänker jag att det knappast var förläggaren Per Gedins förtjänst att ”Jack” blev en succé.

Men Ulf Lundell är ett undantag.

De här mellanhänderna, uppstyrarna och marknadskommunikatörerna är oerhört viktiga. Under mitt intervjuarbete med investerare och entreprenörer – för undersökningen som jag nämnt tidigare, för Nordic Innovation Center – blir det allt tydligare hur viktigt bra företagande har varit för framgången.

Kreatören har behövt en eller flera partner för att kunna få sin idé – och företag – att snurra framgångsrikt i flera år. I december träffade jag en av grundarna av Whyred. De var tre från början och hyllar dessutom sina (aktiva) investerare.

Det är såklart viktigt att se att det varierar mellan branscher. I Lundells fall så behövde han inte ge ut sin bok eller sin skiva själv. Häromveckan pågick modeveckan i Stockholm och frågan blir varför inte modebranschen har mellanhänder av det här slaget? Varför är det enda alternativet för en ny designer att tillverka och sälja sina kläder själv?

En annan dagsaktuell fråga är att bokförlag och skivbolag minskar sin debutantutgivning och visst, möjligheterna har ökat för att ge ut sina verk själv eftersom kostnaderna har sjunkit.

Fast hur hade det gått med en sån som Ulf Lundell? Det känns långt bort att han skulle gjort allt själv. Hans driv inkluderade inte den delen. Framför allt hade han inte haft pengar till det.

Det kommer alltid finnas behov av upptäckaren av talang och den som kan ta vara på den.

PS. För första och troligen enda gången har jag hamnat bredvid Nietzsche. Det är i referenslistan till tredje delen av Lundell-biografin. Måns Ivarsson använder en Lundell-intervju som jag gjort.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas