Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
22 januari 2008 under Noterat | kommentera

Ekonomiska värden – hur och för vem?

Tobias Tobias

Tillbaka hem från Åre och Generator, en konferens för de som försöker utveckla upplevelseindustrin och de kreativa näringarna i Sverige. Bakom konferensen har flera myndigheter och nationella organisationer stått.

Idag ledde jag ett samtal med Simon Evans, grundaren och chefen för konferensen Creative Clusters. Tydligt var hur han pratade om creative economy och inte creative industries. Den glidningen, från att uppehålla sig kring några enskilda branscher till hela ekonomin, menade han har fått genomslag i Storbritannien.

Igår höll jag i en workshop/höll föredrag om varför de viktigaste och största ekonomiska värdena i upplevelseindustrin inte alltid är de mest uppenbara. Här är några sidor med anteckningar kring det som jag talade om.

Det är viktigt, inte minst i offentlig planering, att inse att det inte räcker med att studera branschstatistik som bearbetats från SNI-koder. Inte sällan är de indirekta effekterna från en verksamhet viktigare, till exempel turistintäkter och input till annan industri (som i design).

Det är också av stor betydelse att inse var i kedjan som ekonomiskt värde skapas. Att i filmbranschen, exempelvis, se att att det finns ett värde i att äga rättigheter och att uthållig sysselsättning finns i aktiviteter såsom postproduktion och distribution.

Det påpekade också Cheryll Sotheran från New Zealand Trade & Enterprise. Hon berättade om landets näringslivssatsning på underhållning, där en av hennes punkter var fokus på ägande och kontroll av intellektuella rättigheter. Hon sa, något dramatiskt: ”Att nöja sig med att få betalt med ett fast pris är vägen mot att bli ett u-land.

Satsningen på film handlade inte bara om produktion, utan mer om aktiviteter och kompetens i andra delar av produktionskedjan. ”Vi trycker inte på att vi är en bra plats för filminspelning, utan en plats som kan alla delar i filmproduktion.”

Jag frågade om satsningen låg bakom Peter Jackson jobb med ”Sagan om ringen”-trilogin eller om den var en konsekvens av Jacksons succé. Cherryll sa att Nya Zeelands möjligheter som filmland inte hade varit desamma utan honom – men att Peter Jackson inte byggt allt själv.

För övrigt var det kul med vinter. Om några timmar är jag tillbaka i hösten i Stockholm.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas