Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
14 januari 2008 under Noterat | kommentera

Kunskapens fram- och baksida

Emma Emma

En sak som verkar stämma är att Kanada för en omfattande statistik och konstant utvärderar sina insatser på kulturens område. Ett exempel: de 37 konstnärliga, nationella högskolor som finansieras federativt utvärderas regelbundet med en rad metoder. Fem år efter examen får exempelvis alla studenter svara på frågor om vad de gör, vilken nytta de har haft av utbildningen och vad som saknades. Dessutom utvärderas utbildningarnas konstnärliga och pedagogiska kvaliteter, och nytt för i år är att man också gör så kallade branschundersökningar, där olika aktörer får säga sitt om olika utbildningar.

Frågar man byråkraterna anses dessa utvärderingar vara nödvändiga för att anslagen ska kunna motiveras. De måste varje år när de äskar pengar kunna bevisa utbildningarnas höga kvalitet samt att de verkligen utbildar folk för en arbetsmarknad.

Här kan det tilläggas att – med liberala kanadensiska mått räknat – har 80 – 90% av dem som tar en examen från dessa nationella konstnärliga högskolor också arbete fem år efter examen.

De konstnärliga högskolorna själva verkar dock inte riktigt lika glada, utan suckar över att det går åt mycket tid går till att skriva rapporter samt, inte minst, att allt blir så kortsiktigt, vilket inte alls gynnar den konstnärliga utvecklingen.

Och man kan också fråga sig varifrån detta behov av att utvärdera kommer, som verkar ske på de flesta områden. Kan det hänga samman med att Kanada är en liten, liten välfärdsenklav på den stora amerikanska kontintenten, som – ibland in absurdum – måste försvara sitt handlande med så kallade ”vetenskapliga” bevis?

En sak är i alla fall säker: det är inte givet att det enbart är av godo – vilket kan vara värt att tänka på när man, som jag själv, ibland suckar över den svenska bristen på statistik och utvärderingar av olika kulturpolitiska insatser.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas