Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
6 december 2007 under Noterat | kommentera

6 miljoner köper kultur och upplevelser på nätet

Tobias Tobias

Skandinavisk e-handel omsätter 90 miljarder kronor och har drygt 13 miljoner aktiva konsumenter, visar en ny undersökning.

Resor, kultur och upplevelseindustrin är de sektorer som lockar flest till att handla över nätet.

Kultursektorn och upplevelseindustrin ligger i topp efter resebranschen. 47 procent av de aktiva konsumenterna – det vill säga 6,1 miljoner skandinaver – har köpt biljett till teater, konsert, sport och liknande det senaste året. På plats 4-6 återfinns musik, film och böcker.

Enligt undersökningen är köparnas motiv till att handla via nätet främst de lägre priserna. Ytterligare motiv är att man spar tid på att handla via nätet, att butikerna är öppna dygnet runt och att man har möjlighet att jämföra produkter och priser.

Av resultaten framgår också att det är en 25–34 åring som handlar oftast på nätet medan det är den 35–44 årige som lägger mest pengar på sina inköp.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas