Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
30 november 2007 under Inblick, Noterat | kommentera

Världens största kulturfestival sett till deltagare?

Tobias Tobias

Dreamhack, Jönköping. Det är nedsläckt i den enorma mässlokalen. I princip det enda ljuset kommer från skärmar, några datorburkar med inbyggda lysdioder och hemsnickrade ljusslingor. Bord i rad efter rad och vid borden nästan tio tusen killar (och några tjejer) som spelar, moddar, kollar på film, nätverkar.

Finns det något större kulturevenemang i Sverige när det gäller deltagare och inte bara betraktare? Eller i världen med tanke på att Dreamhack är världens största LAN-party? Kanske finns körfestivaler av samma omfattning?

Störst eller inte så är Dreamhack det bästa exemplet på ett kulturevenemang för datorspelsbranschen. Det är här man möts och gemensamt skapar något – med hjälp av datorspel, eller programmering för datorspel, och sociala nätverk.

I dag och i går är här konferens med rubriken ”Unga och nätverkskulturer – mellan moralpanik och teknikromantik”. Arrangörer är Ungdomsstyrelsen och Sveriges kommuner och landsting.

Dreamhack

Jag har just talat i en timme och försökt problematisera kring tillväxt inom rörlig bild-fältet: Å ena sidan är tillväxten tydlig (inte minst inom datorspel), å andra sidan finns några svårigheter och andra saker att hantera om man talar samhällsplanering från ett offentligt perspektiv.

  • Branscherna är fortfarande små, även om de växer snabbt.
  • Många flyttar till större städer eller andra noder där likasinnade och företagen finns (Stockholm dominerar stort).
  • Den utländska konkurrensen är hård. Många städer och regioner har omfattande program, inte minst i Asien.

Men jag gav några förklaringar till varför det från ett offentligt håll ändå är mycket viktigt att satsa på eller hålla ögonen på det här fältet, liksom vad man kan göra och tänka på. (Här är presentationen från idag som pdf-fil.)

Jag fick för övrigt idén igår från Per Strömbäck på Svenska dataspelsbranschen att ge ut en svensk översättning av Steven Johnsons mycket bra bok ”Everything Bad Is Good for You: How Today’s Popular Culture Is Actually Making Us Smarter”.

I dag blev jag ännu mer övertygad om att det är en bra idé.

På konferensen fanns Ungdomsstyrelsen och ett flertal rektorer och stämningen, vad jag anade, var en kombination av avvaktan, misstänksamhet men nyfikenhet. En sådan bok skulle vara viktig att sprida till rektorer och lärarutbildningar för att förstå att allt nytt inte är farligt. Att exempelvis behärska flera medieplattformar, parallellt, eller bara klara av ett nutida datorspel, kräver en enorm kapacitet på sitt sätt.

IQ-nivån ökar generellt i samhället.

Och populärkulturen kan vara en bidragande orsak, enligt vissa forskare.

PS. Okej att det mest är killar på Dreamhack. Men inte okej alls att företag som ställer ut lockar med avklädda tjejer i syfte att nå dem. Såg inte bara ett exempel, utan två. På en scen stod en tjej med bara bröst.


Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas