Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
27 november 2007 under Noterat | kommentera

En relevant kulturvinkel (barn och datorspel)

Tobias Tobias

Om datorspel innebär den medieform och det sätt att leka som barn idag växer upp med i hög grad, så är det klart att det är en kulturfråga.

Finns spel på svenska? Finns spel som utmanar och utvecklar?

Samtidigt är kvalitet oerhört viktigt. Om barnen inte känner att det här är bra, eller att något spel verkligen är bättre sett till innehåll, form och spelkänsla, då väljer de ett annat spel. Hur ”nyttigt” spelet än må vara.

Likaså måste spelen uppfattas som roliga, och det är inte unikt för barn. I Ungdomsstyrelsens nya rapport ”Unga med attityd” så är det ”är roligt” som är viktigast för vad man gör på sin fritid, både för åldersgrupperna 16-29 år och 35-74 år. (Varför min egen åldersgrupp saknas vet jag inte…)

Tyvärr är den svenska marknaden liten, så många spel för svenska barn har helt enkelt varit för dåliga eller tråkiga. Men DN idag rapporterar om något som verkar vara en vändning och tankar framåt finns, bland annat ledda av Nordiska datorspelsprogrammet (under Nordiska ministerrådet).

Det är bra. Artikeln idag illustrerar också att datorspel börjar tas på allvar i kultursamtalet.

PS. ”Relevant kulturvinkel” skriver jag apropå den ibland överdrivna längtan från datorspelsbranschen att bli sedd som en kulturaktör. Om man ska prioritera, vilket alltid är nödvändigt, är det ett nationellt spelmuseum som behövs? En kulturnäring har två ben att stå på. Ibland är det är värt att betona näringsbenet också.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas