Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
19 november 2007 under Noterat | kommentera

Producentperspektiv kan vara konsumentperspektiv

Tobias Tobias

Lunch och bläddrar igenom förra veckans tidningar. Fastnar för ett uttalande från DI i fredags. Det är Nokias chef för multimedia, Bill Plummer, som säger:

”Vi ger användarna vad användarna vill ha. När vi lanserar en ny teknik gör vi det baserat på omfattande marknadsundersökningar.”

Han säger det apropå den nya telefonen N95, som inte är helt olik Apples Iphone.

Men vet kunden alltid vad den vill ha? Hade någon sagt att jag vill ha en Ipod eller en Iphone innan den släpptes? Nej, och det är det som har varit Apples styrka. De har gått längre än kundens önskemål.

Ibland brukar jag tala om fördelar med ett ökat kundperspektiv i kulturproduktion, att hitta en marknad för det man tar fram. Inte minst eftersom konstnärer och kulturarbetare inte sällan är mer intresserade av processen och sin egen måttstock än att resultatet ska finna en mottagare.

Men samtidigt sker de verkliga innovationerna om man vågar riskera att hamna förbi de uttalade, självklara önskemålen. Det är först då som den där wow-känslan faktiskt kan infinna sig. Apples design är ett strålande exempel på det.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas