Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
27 oktober 2007 under Noterat | kommentera

"Nu pekar mot kulturen"

Tobias Tobias

Går igenom lite researchmaterial och ser en post-it-lapp som jag skrivit:

”Om tidigare varit mkt mer ekonomiskt fokuserade: nu pekar mot kulturen.” (sic!)

Anteckningen gäller en utskrift från det brittiska kulturdepartementets rapport ”Staying ahead: the economic performance of the UK’s creative industries”. Lappens pil pekar mot följande citat:

”But (the creative industries) are more than that. They are the means by which the nation displays expressive value – a source of pleasure, wellbeing and the replenishment of our collectively-created culture – and their growth demonstrates the increasing value we attach to it.”

När jag gick igenom den här rapporten i somras (hade ni andra semester?) granskade jag samtidigt EU-kommissionens rapport ”The Economy of Culture” och inte heller den är enbart en ”ekonomisk rapport”. Jag minns hur jag slogs av hur mycket betoning som faktiskt ligger på de kulturella värderna i den. Att det mest är siffrorna från sammanfattningen som hålls fram visar väl snarare på hur få som faktiskt läser rapporterna (tyvärr, jag är ju en av dem som skriver dem) samt suget efter siffror på det här området (hmm, sådana jag bland annat jobbar fram).

Kedjan, som Emma påpekar hålls fram alltför okritiskt och alltför ofta, finns även i de här två rapporterna:

kultur > kreativitet > innovation > tillväxt > sysselsättning

Men om jag ska sammanfatta en framträdande diskurs för hur vi ser på de kreativa näringarna/upplevelseindustrin i Europa så är det i stället följande:

1) Kulturen hålls fram för andra värden än de ekonomiska. (Också.) Därmed inte sällan med ”instrumentella” argument.

2) Att tillväxten i de kreativa näringarna generellt är relativt högre jämfört med alla andra sektorer kritiseras (dock inte vad gäller digitala media-fältet). Man betonar att ”kreativitet” snarare – om det är tillväxt i fokus – är viktig som en komponent till övrigt näringsliv.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas