Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
17 oktober 2007 under Noterat | kommentera

Kina – mer än snack?

Tobias Tobias

För två år sedan var jag med på konferensen ”International Creative Industries Conference” i Peking, med temat ”From Made in Chine to Created in China”. Det var första gången i Kina. Bilden jag bar med mig var att kineserna – i takt med kulturens globalisering – var sugna på att ta till sig mer från omvärlden.

Men det slående intrycket var att de ville exportera, inte importera, mer. De ville visa upp, inte titta på.

Under hösten har vi försökt gräva vidare på temat Kina och kulturnäringarna, och ett intryck är att det är mycket snack om kreativitet samtidigt som man stänger ner verksamheter för de ”stör”, som en rockklubb i Shanghai.

Nu får jag det här från Andy Pratts mejlinglista. Snacket fortsätter i alla fall:

sign of the times: china moves forward on the cultural inds

From Beijing, via Turin,

Estratto della traduzione del discorso di HU Jintao, Presidente RPC, in occasione dell’apertura del XVII Congresso del Partito Comunista Cinese (15/10/2007):

”we must […] vigorously develop the cultural industry, launch major projects to lead the industry as a whole, speed up the development of cultural industry bases and clusters of cultural industries with regional features, nurture key enterprises and strategic investors, create a thriving cultural market and enhance the industry’s international competitiveness”.

PS. Uppdatering: har hittat ett mer omfattande referat här.

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas