Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
26 september 2007 under Inblick, Noterat | kommentera

Zarah – livsviktig opera

Emma Emma

Lagom till eftermiddagskaffet, landar mina ögon på en märklig liten krönika i Svenska Dagbladet. I den ifrågasätter Cordelia Edvardson Folkoperans uppsättning av Zarah, den nyskrivna operan om nazistkollaboratören Zarah Leander. Hon inleder med orden:

Varför, varför i fridens namn, ägnar sig Folkoperans konstnärliga ledare Claes Fellbom åt att skriva texten till Anders Nilssons musik, om en person vars minne helst borde överlämnas åt en barmhärtig glömska?

Efter en intervju med Claes Fellbom, lugnar hon ned sig, men avslutar ändå med:

Kommer den (publiken, min anm) att låta sig bländas av stjärnans strålglans, och vifta undan den moraliska utmaningen? Eller inser den att här framförs spelet om envar i glittrande förpackning? Jag tror att jag helst inte vill veta svaret.

Jag sätter inte bara kaffet i halsen, utan känner också hur ilskan i mig växer. Vilket förakt för publiken! Vilket förakt för konsten! Kan hon verkligen mena allvar, när hon säger att man inte borde behandla sådana här ämnen? Är det inte precis tvärtom? Bör vi inte försöka lära av historien, så att den inte upprepar sig?

Jag hade förmånen att se föreställningen på premiären i söndags och jag måste säga att jag nog aldrig tidigare har blivit lika drabbad och absorberad av en operaföreställning. Bortsett från många fina prestationer, fantastiska kostymer, spännande musik och mycket annat, var föreställningen framför allt en tankeväckare av stora mått. Och, till skillnad från Cordelia Edvardson, är jag övertygad om att inte en enda i publiken missade den moraliska frågeställningen, som sällan blivit så stark, påträngande och allmängiltig som i just Folkoperans uppsättning av Zarah.

9 kommentarer
  1. Återigen har pressen eller får man säga enskilda journalister och skribenter förfasat sig över att Zarah Leander har fått positiva omdömen. Fördömandet kommer sig av att hon uppträdde några år inför en tysk publik och även under en tid då krigshandlingar pågick. Men då måste väl alla dessa ”vet bäst” fördöma även Greta Garbo och Ingrid Bergman som ohämmat uppträdde i USA före och efter kriget? Tyskland och det tyska folket har och är utsatta för en förtalskampanj sedan 75 år av en minoritet som i sin tur dödar och förtrycker folk i Mellanöstern under de senaste 60 åren. Där finns det en hel del att ta tag i och skriva om utan att sätta något kaffe i vrångstrupen..
    Richard

  2. R. Frånberg skriver:

    Återigen har pressen eller får man säga enskilda journalister och skribenter förfasat sig över att Zarah Leander har fått positiva omdömen. Fördömandet kommer sig av att hon uppträdde några år inför en tysk publik och även under en tid då krigshandlingar pågick. Detta argument är rent nonsens. Z. Leander har inget att skämmas för, vilket däremot de intressen som har baktalat Tyskland och det tyska folket de senaste 70 åren. Där finns det en hel del att ta tag i och skriva om utan att sätta något kaffe i vrångstrupen.
    Richard

  3. Janne skriver:

    Tvi vale för dessa fanatiker till s.k journalister som tydligen hellre censurerar än tillåter öppen diskussion. Men israeler verkar ju gilla att förstöra konstverk. Jag är inte heller helt igenom positiv men detta har delvis med operans negativa bild av Zarah som jag läst om i rescensioner. Ändå vill jag se föreställningen och där tänka på vår underbara ”diva” och vilken fantastisk kulturgärning hon gjorde för så många människor.

  4. Sven-Olof Sandberg skriver:

    Som alltid gör Cordelia Edvardson en glasklar analys av situationen. Jag förstår hennes reservationer och till skillnad från de flesta samhällsvarelser så kanske hon har lärt sig något av historien.
    Jag ska med stort intresse och öppna ögon gå och se Folkoperans föreställning, jag har även skänkt en biljett som födelsedagspresent till en nära vän. Det vore ju underbart om föreställningen fick ett liknade crescendo som Gogols ”Revisorn” – för sent inser man att man själv tillhör kretsen av aningslösa, godtrogna hycklare som för sent inser att de blivit utskämda och grundlurade.
    Jag har alltid älskat och fascinerats av Zarah Leanders röst och utstrålning. Jag har aldrig trott på hennes billiga bortförklaringar och undvikande svar om sitt samröre med nazikoryféerna. Hon var tveklöst deras sångmö och vapendragare och hon skötte sitt uppdrag med briljans. Hennes röst gav nazismen näring och gjorde det svårare att genomskåda det ariska helt vansinniga övermänniskoidealet.
    Problemet är bara att man kan inte tysta hennes röst och förtränga att hon någonsin existerat. Hennes artisteri är ren och ofördärvad konst, helt enastående. Man gör sig själv en otjänst om man undviker henne. Hennes tysta år 1943-49 är bara att beklaga eftersom hon då stod i zenit som konstnär och jag kan känner fantomsmärtor över all underbar konst som hon hade kunnat skänka oss under den perioden.
    Av Zarah Leanders mycket vänskapliga förbindelser med homosexuella män så förstår man att hon inte delade nazisternas värderingar, snarare utnyttjade hon situationen för att nå maximal framgång.
    Man kan på sin höjd beklaga att nazismen drog fördel av hennes begåvning, men jag förstår och kanske undermedvetet förtränger vissa aspekter. Jag älskar även Wagner och förstår varför nazisterna försökte att göra honom till sin musikant, även deras chefsdirigent Furtwängel är av mycket hög kvalitet. I Frognerparken känner jag att Vigeland måste ha varit besatt av nazistiska värderingar, övermänsklig manlig styrka och stödjande, förföriska och kraftfulla kvinnofigurer.
    Emellertid, ingenting skulle förändras till det bättre om vi stryper Zarah Leander, bränner Richard Wagners noter eller spränger Vigelandsanlegget i luften. Vi blir bara utarmade själva och får vandra vidare förutan kulörta lyktor.
    Kanske Cordelia Edvardson själv hade blivit en bättre mor om hon hade kunnat försonats med sin egen mors övertramp. Vi är alla syndare som förhoppningsvis kan bättra oss.
    Jag är ganska övertygad om att den attityd som nu härskar – att ofödda individer saknar människovärde och bara kan sorteras bort efter tycke och smak – dessa värderingar kommer att väcka skräck och avsky i framtiden. Ingen kommer att förstå hur människor kunde vara så tanklöst grymma mot dem som offrades, precis som vi nu ser på nazismens offer. Hur kunde detta ske? Hur kan detta ske??
    Sven-Olof Sandberg
    Södermalm

  5. Emma Emma skriver:

    Sven-Olof, jag är nyfiken på hur du kommer att uppleva föreställningen. Kan du inte berätta? Själv tycker jag, som sagt var, att det är en föreställning och framför allt en frågeställning som verkligen fått mig att börja fundera.

  6. Janne skriver:

    Fundera på vad Emma?
    Sven-Olof vill tydligen förbjuda aborter vad det nu har med Folkoperan att göra. Kan vi inte hålla oss till ämnet?

  7. Emma Emma skriver:

    Janne, visst. Själv är jag inte på något vis abortmotståndare och håller mig mer än gärna till operan. Det är Sven-Olofs upplevelse av Zarah jag är nyfiken på, inget annat. Jag antar att man ser/hör helt olika saker beroende på vad man har med sig in i salongen.

  8. Sven-Olof skriver:

    Om ni hade levat i 30-talets Tyskland är det mycket sannolikt att ni hade varit ärkenazister – ni hade annammat den då rådande officiella och vetenskapliga sanningen att den judiska rasen var medervärdig och skadlig för hela samhället på samma sätt som ni nu tycks tycks acceptera att oönskade foster saknar människovärde och kan offras. Ni kanske inte heller har problem med att man i Indien systematikt aborterar miljontals foster av en enda orsak: att de har fel kön, flickor.
    Ingen kan med säkerhet förklara varför en civilserad nation som Tyskland kunde bli totalfögiftad av nazismen, men abortfrågan bevisar att det går att förtränga rationella resonemang till förmån för något annat som man värderar högre, även om det kräver att man vandrar över lik, att helt oskyldiga varelser offras.

  9. Sven-Olof skriver:

    Nb. ska vara mindervärdig

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas