Debatt, idéer och nyheter med Tobias Nielsén och Emma Stenström sedan 2007

Vill du prenumerera på analysbrevet?
7 september 2007 under Noterat | kommentera

Privata initiativ kan vara bra

Emma Emma

Privata kulturinstitutioner ses ju sällan med blida ögon, om de inte heter Magasin 3, förstås. Så fort Magasin 3 kommer på tal, börjar alla tala om hur fantastiskt det kan vara med en privatägd konsthall, som vågar satsa på kvalitet – och slipper att oroligt blicka på besökssiffror. För det är ju det paradoxala: offentliga kulturinstutioner styrs närmast av något slags ”kvartalspopulism”, alltmedan privata kan agera mer långsiktigt.

Om de finns, vill säga. Trots allt utgör Magasin 3 något av ett undantag i svenskt kultur- och – framför allt – näringsliv. Det är inte många investmentbolag som, i likhet med Magasin 3:s ägare Proventus, ser konsten som ett slags forsknings- och utvecklingsavdelning, ett laboratorium för experiment och en nödvändig del av det samhälle man vill verka i. Tyvärr.

Tjugoåringen Magasin 3 är värd att fira, lämpligast på plats. Själv var jag där i går, men såg inte så mycket, eftersom jag ägnade mer tid åt kindpussande än konsttittande, som vanligt vid vernissage. Jag fattar faktiskt inte hur man bär sig åt; jag blir så ofokuserad när det är mycket folk runt omkring.

Det är bara att konstatera att det ligger något i vad konsthallchefen David Neuman säger i Dagens Nyheter i dag: ”jag tycker själv att det kan vara svårare att ta till sig verken när det är för mycket folk”. Men tack och lov är utställningen öppen ända fram till 9 december, så det finns många chanser att se den (igen).

Lämna en kommentar

Viss HTML kan användas